Szeged közlekedése folyamatos fejlesztés alatt áll az utóbbi időben - attól most tekintsünk el, hogy nem minden halad pontosan a tervek szerint -. Ennek legfrissebb állomása, hogy a napokban átadták a Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút kereszteződésében található jelzőlámpás körgeometriájú csomópontot. Ez a hír számomra - közutasként - különösen érdekes, pláne, hogy Magyarországon ez mindössze a harmadik ilyen jellegű kereszteződés (a másik kettő 2006 óta üzemel Győrben).
Nemrégiben bővebben is foglalkoztam ezzel a témával, és arra jutottam, hogy ezeknek a csomópontoknak a megítélése nagyon vegyes. Ez a fajta tudja átereszteni a legtöbb autót (egységjárművet) egy óra alatt, ám sokan bizonytalanok abban, hogy Szegeden tényleg kellett-e ekkora forgalomra tervezni, igaz az M43-as átadása valahogy egyre messzebbre tolódik.
A másik probléma, amit Győrben is tapasztaltak, hogy az autósok nem tudnak közlekedni ezekben a "jelzőlámpás körforgalmak"-ban. A legtöbben nem választanak sávot már a behajtáskor, hanem a körpályán próbálnak korrigálni, ami rengeteg balesetet okoz. Igaz, ami igaz: a KRESZ tankönyvekben ez a csomópont nem jelenik meg külön, mégis az alapjait (pl. közlekedés többsávos körforgalomban) mindenki tanulta akinek jogosítványa van.
Hogy a gyakorlatban miként működik majd ez az áteresztőpont azt idővel megtudhatjuk, mindenesetre íme néhány videó, melyet az átadás óta rögzítettek.
A körforgalom bejárása:
Így megy a közlekedés most:
Ez pedig egy VISSIM szimuláció arról, hogy miként is működne a közlekedés ideális esetben:
Ugye, van különbség? :) Azért az kijelenthető, hogy egy kis odafigyeléssel működik a haladás, a riporterek sem akadtak el...
forrás:
http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/kalandtura_az_orias_korforgalomban/2161262/
Nemrégiben bővebben is foglalkoztam ezzel a témával, és arra jutottam, hogy ezeknek a csomópontoknak a megítélése nagyon vegyes. Ez a fajta tudja átereszteni a legtöbb autót (egységjárművet) egy óra alatt, ám sokan bizonytalanok abban, hogy Szegeden tényleg kellett-e ekkora forgalomra tervezni, igaz az M43-as átadása valahogy egyre messzebbre tolódik.
A másik probléma, amit Győrben is tapasztaltak, hogy az autósok nem tudnak közlekedni ezekben a "jelzőlámpás körforgalmak"-ban. A legtöbben nem választanak sávot már a behajtáskor, hanem a körpályán próbálnak korrigálni, ami rengeteg balesetet okoz. Igaz, ami igaz: a KRESZ tankönyvekben ez a csomópont nem jelenik meg külön, mégis az alapjait (pl. közlekedés többsávos körforgalomban) mindenki tanulta akinek jogosítványa van.
Hogy a gyakorlatban miként működik majd ez az áteresztőpont azt idővel megtudhatjuk, mindenesetre íme néhány videó, melyet az átadás óta rögzítettek.
A körforgalom bejárása:
Így megy a közlekedés most:
Ez pedig egy VISSIM szimuláció arról, hogy miként is működne a közlekedés ideális esetben:
Ugye, van különbség? :) Azért az kijelenthető, hogy egy kis odafigyeléssel működik a haladás, a riporterek sem akadtak el...
forrás:
http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/kalandtura_az_orias_korforgalomban/2161262/
1 megjegyzés:
Nos, ennek a kereszteződésnek a megítélése még általam is vegyes... :D Egyrészt -mint leendő közutas- szerintem a többsávos körforgalom, ha önmagában vesszük, az egyik legnagyobb állatság a jelenlegi KRESZben. Ez viszont, mint "körgeometriájú csomópont" mérnöki szemmel logikus, csak ugye az autósok nagy részének a gondolkodásmódja nem mérnöki, szóval itt az emberi faktorral való számolás kicsit a háttérbe szorult. Ezek a ledes terelőfények viszont (nemrég láttam először a Youtube-on a cég bemutatóját) elég királyak, mintha reptéren vezetne az ember... :D És az, hogy mindig a szabad irány sávelválasztói világítanak, sokat segít... De még így is elég bonyi az egész :D
Megjegyzés küldése