A vizsgaidőszak és esetemben az államvizsgán át az egyetem láncait lerázva magamról, önfeledten vetettem bele magam a nyári pihenésbe. Egyik nyaralásunkat idén is a Balaton-partra terveztem, ezért jött kapóra, hogy egyik otthoni barátom jutányos áron kiadta a hétvégi házukat Gyenesdiáson.Hogy hol kapcsolódik ez a közlekedéshez? Ott, hogy tartottak lent két biciklit, amiket ő mountain bike-ként aposztrofált, de maradjunk annyiban, hogy néhány évtizeddel idősebbek és ezért gyengébbek voltak, mint az én 5 éve újonnan vett alsókategóriás kerékpárom. Viszont arra éppen megfelelőnek látszottak, hogy barátnőmmel minden nap tekerjünk pár kilométert a Balaton parton, vagy ne kelljen a vonathoz/buszhoz alkalmazkodni, ha át szeretnénk menni az 5 kilométerre lévő Keszthelyre. Annyira megtetszett, hogy a fővárosi szmogot elfeledve minden nap nyeregbe pattanhatok és ugye a Balaton körül létezik kiépített kerékpárút is, hogy fejembe vettem, egyik reggel letekerek Balatonlellére. Ugyanis a Közhír-tábor óta tudjuk, hogy az ottani kisboltban lehet kapni az ország legjobb csokis csigáját.
Kora hajna
lban indultam, hogy még a nagy meleg előtt vissza is érjek az oda-vissza kicsivel több mint 100 kilométeres túráról és ezt sikerült is teljesítenem 5 óra menetidővel az ősrégi biciklin. Most jöhetnék azzal, hogy a sajátommal alig került volna 3 órába, de így legalább teljességében tapasztalhattam ki, mit is jelent a „Balaton körüli kerékpárút” kifejezés.
Nem célom általánosítani, mert csak ezt a szakaszt jártam be, illetve személy szerint inkább az északi parton vagyok ismerős. A távolság mintegy felén semmi probléma nem akadt, az út vagy a falu mellett, esetleg azon át vezetett a kiépített bicikliút, a hangulat miatt még az sem volt zavaró, hogy a gyalogosok is sokszor a bicikliutat használták. A probléma a többi részen adódott, de ott több is.
Először is meg kell említenem a Balatonboglár-Balatonlelle szakaszt. Itt egy fasor mellé építették az utat és olyan szinten fel van töredezve a fák gyökerei miatt és egyéb okokból, hogy pár száz méter után kénytelen voltam a vele párhuzamosan haladó és tőle a már említett fasorral elválasztott utca aszfaltján folytatni utamat. Pedig minden mellékutca után kint volt a tábla, amely határozottan tiltja a kerékpárforgalmat. De ezen a szakaszon a babakocsis kismamák is inkább az úton tolták a csöppségeket. Akkor mit szóljak én, aki a gyengébb kerékpárral is legalább 20-25-ös tempót szerettem volna menni? Kösz, kerékpárút, de inkább szabályt sértek a saját és kerékpárom biztonsága érdekében.
A másik megemlítendő dolog a kisebb falvak esete. Itt ugyanis elintézték a kerékpárút létesítését
azzal, hogy kijelölték erre a település az egyik hosszanti utcáját. Az még a kisebb probléma, hogy ezeken is találhatók apróbb kátyúk, vagy normális aszfaltot sosem láttak, a nagyobb veszélyt az autóforgalom jelenti. Mondjuk, ezen a ponton máris némi ellentmondást vélek felfedezni a KRESZ-ben, hiszen a kerékpárúton csak kerékpárral és robogóval lehet(ne) közlekedni (bár, hangsúlyozom, ez utóbbi is veszélyes a kerékpározókra nézve). Ezt azzal az esettel támasztanám alá, hogy éppen készültem a tábla, a kerékpárút folytatására vonatkozó jelzéseit követve balra kanyarodni, annak rendje és módja szerint behúzódtam a képzeletbeli felezővonalhoz, kitettem a kezem balra, amikor is balról(!!!) megelőzött körülbelül 60-nal egy autó. Értitek… Nem lassított le, nem várta meg, amíg befordulok, nem előzött meg jobbról, ahogy a KRESZ szerint kellene… És mindezt ugye a hivatalos Balaton körüli kerékpárút nem kiépített kerékpárút részén.
Ezért egyrészről persze, értem én, hogy ez a bicikliút az igazi túrázóknak, kerekező családoknak készült, nem a magamfajta bicaj- és sebességőrülteknek, de másrészről éppen ezért olyan veszélyesek a falusi szakaszok.
Nem feltétlenül kapcsolódik szervesen a témához, de amikor hazaértem a nyaral
ásból, éppen a városunk azon végében volt dolgom, ahol építik a kerékpárutat a szomszéd, bár közigazgatásilag még a városomhoz tartozó falu felé. Nagyjából el is készült, már csak egy kis szakaszon a házak előtt kell átalakítani a vízelvezető árkokat, hogy elférjen a kerékpárút. Egy olyanfajta, ami kétsávos kerékpárforgalmat tesz lehetővé, mellette viszont még egy gyalogossáv is elfér. S hogy mi a csattanó? A frissen aszfaltozott kerékpárút kezdete után mintegy 10 méterrel egy személyautó parkolt rajta, a tulajdonosa valószínűleg még örült is az újonnan jött áldásnak és ezzel együtt szabad parkolóhelynek.
A jó megoldást én sem tudom, de talán ha minden gyalogosok, vagy kerékpárosok kárára meg nem adott elsőbbségnél kiszabnának pár százezer forintos bírságokat, talán lenne haszna. De idén nyáron is érik bennem a terv, hogy minden kedves hasonlóan cselekvő autós hátsó szélvédőjén egy ártatlan tojás fog landolni! Csak ne lenne olyan piszok drága a tojás…
Kora hajna
lban indultam, hogy még a nagy meleg előtt vissza is érjek az oda-vissza kicsivel több mint 100 kilométeres túráról és ezt sikerült is teljesítenem 5 óra menetidővel az ősrégi biciklin. Most jöhetnék azzal, hogy a sajátommal alig került volna 3 órába, de így legalább teljességében tapasztalhattam ki, mit is jelent a „Balaton körüli kerékpárút” kifejezés.Nem célom általánosítani, mert csak ezt a szakaszt jártam be, illetve személy szerint inkább az északi parton vagyok ismerős. A távolság mintegy felén semmi probléma nem akadt, az út vagy a falu mellett, esetleg azon át vezetett a kiépített bicikliút, a hangulat miatt még az sem volt zavaró, hogy a gyalogosok is sokszor a bicikliutat használták. A probléma a többi részen adódott, de ott több is.
Először is meg kell említenem a Balatonboglár-Balatonlelle szakaszt. Itt egy fasor mellé építették az utat és olyan szinten fel van töredezve a fák gyökerei miatt és egyéb okokból, hogy pár száz méter után kénytelen voltam a vele párhuzamosan haladó és tőle a már említett fasorral elválasztott utca aszfaltján folytatni utamat. Pedig minden mellékutca után kint volt a tábla, amely határozottan tiltja a kerékpárforgalmat. De ezen a szakaszon a babakocsis kismamák is inkább az úton tolták a csöppségeket. Akkor mit szóljak én, aki a gyengébb kerékpárral is legalább 20-25-ös tempót szerettem volna menni? Kösz, kerékpárút, de inkább szabályt sértek a saját és kerékpárom biztonsága érdekében.
A másik megemlítendő dolog a kisebb falvak esete. Itt ugyanis elintézték a kerékpárút létesítését
azzal, hogy kijelölték erre a település az egyik hosszanti utcáját. Az még a kisebb probléma, hogy ezeken is találhatók apróbb kátyúk, vagy normális aszfaltot sosem láttak, a nagyobb veszélyt az autóforgalom jelenti. Mondjuk, ezen a ponton máris némi ellentmondást vélek felfedezni a KRESZ-ben, hiszen a kerékpárúton csak kerékpárral és robogóval lehet(ne) közlekedni (bár, hangsúlyozom, ez utóbbi is veszélyes a kerékpározókra nézve). Ezt azzal az esettel támasztanám alá, hogy éppen készültem a tábla, a kerékpárút folytatására vonatkozó jelzéseit követve balra kanyarodni, annak rendje és módja szerint behúzódtam a képzeletbeli felezővonalhoz, kitettem a kezem balra, amikor is balról(!!!) megelőzött körülbelül 60-nal egy autó. Értitek… Nem lassított le, nem várta meg, amíg befordulok, nem előzött meg jobbról, ahogy a KRESZ szerint kellene… És mindezt ugye a hivatalos Balaton körüli kerékpárút nem kiépített kerékpárút részén.Ezért egyrészről persze, értem én, hogy ez a bicikliút az igazi túrázóknak, kerekező családoknak készült, nem a magamfajta bicaj- és sebességőrülteknek, de másrészről éppen ezért olyan veszélyesek a falusi szakaszok.
Nem feltétlenül kapcsolódik szervesen a témához, de amikor hazaértem a nyaral
ásból, éppen a városunk azon végében volt dolgom, ahol építik a kerékpárutat a szomszéd, bár közigazgatásilag még a városomhoz tartozó falu felé. Nagyjából el is készült, már csak egy kis szakaszon a házak előtt kell átalakítani a vízelvezető árkokat, hogy elférjen a kerékpárút. Egy olyanfajta, ami kétsávos kerékpárforgalmat tesz lehetővé, mellette viszont még egy gyalogossáv is elfér. S hogy mi a csattanó? A frissen aszfaltozott kerékpárút kezdete után mintegy 10 méterrel egy személyautó parkolt rajta, a tulajdonosa valószínűleg még örült is az újonnan jött áldásnak és ezzel együtt szabad parkolóhelynek.A jó megoldást én sem tudom, de talán ha minden gyalogosok, vagy kerékpárosok kárára meg nem adott elsőbbségnél kiszabnának pár százezer forintos bírságokat, talán lenne haszna. De idén nyáron is érik bennem a terv, hogy minden kedves hasonlóan cselekvő autós hátsó szélvédőjén egy ártatlan tojás fog landolni! Csak ne lenne olyan piszok drága a tojás…
2 megjegyzés:
Hmm, én az ilyen bunkó módon parkolókra sajnálnám a tojást, ellenben valami jó ragadós matrica kiragasztását a szélvédő közepére biztosan bejátszanék. Akár csak valami szóróajándékos matrica a vezető oldalra a szélvédőre, vagy ha kicsi, akkor a tükör kötepére, hogy szenvedjen vele, míg leszedi.. nameg persze az ablaktőrlők kihajtogatása alap. Az R épületnél húzódó bicikliúton rendszeresen rengeteg autó áll, és a vehemensebb biciklis kollégák nem restek letörni vagy visszahajlítani az ablaktörlőt/tükröt, ami szerintem a legkevesebb az ilyen pofátlanságért. (ami ott megy az már tényleg nagyon sok).
Javaslom amúgy ennek a cikknek az alján lévő szórólapot:
http://index.hu/belfold/budapest/2009/05/21/tilosban_parkolt_es_meg_zuzott_is/
Valami jóféle ragasztó a hátára (technocol), és mehet a szélvédő közepére.. :D
Emlékeztek arra a sok mindennel bevont autóra, ami a Goldmannon akadályozta a bejárást és rakodást?:D
Megjegyzés küldése