A hétvége folyamán furcsa, ép ésszel felfoghatatlan közúti balesetekkel van tele a média.
Itt van mindjárt két eset a vonat vs. személyautó párharcról, mely mindkét esetben egyoldalú mérkőzésen kiütéses MÁV "győzelmet" hozott.
Itt van mindjárt két eset a vonat vs. személyautó párharcról, mely mindkét esetben egyoldalú mérkőzésen kiütéses MÁV "győzelmet" hozott.
Az első eset egy - sajnos - szokványosnak mondható baleset: az autós - feltehetőleg a tilos jelzés ellenére - a sínekre hajtott és épp akkor járt arra a Budapest-Miskolc IC is, amely csak pár száz méterrel később tudott megállni. Az ilyen balesetek eleve érthetetlenek. Azt hiszem, hogy nem kell senkinek elmagyaráznom, hogy a nagyobb test nehezebben áll meg és valószínűleg nem a vonatnak fog fájni a találkozás. A KRESZ egyébként is előírja, hogy kellő óvatossággal kell a vasúti átjárót megközelíteni, továbbá a közhiedelemmel ellentétben a fénysorompó fehér jelzése nem "szabad utat" jelez (a szabad út "színe" a zöld), hanem azt, hogy a fénysorompó működik. Ha pedig nem működik, akkor pedig az átjáró előtt meg kell állni és meg kell győződni, hogy nem akarja-e valaki keresztezni az autónkat utunkat. Mivel minden jogosítvánnyal rendelkező személy ismeri - bár így lenne - a KRESZ előírásait, így ha a műszaki hibát és a rossz látási viszonyokat kizárjuk (egyikről sem ír a rövid hír), akkor a figyelmetlenség mellett csak az emberi hülyeség okozhat ilyen balesetet.
Talán kicsit cinikusan hangzanak szavaim, de ha rámutatok a bőcsi vasúti átjárós esetre, akkor már talán érthető lesz gunyoros stílusom.
"Egy Opel Astra érkezett Hernádnémeti felől a bőcsi vasúti átjáróhoz, amikor a helyszínen szerzett elsődleges információink szerint a tilos jelzésnél és leengedett fénysorompónál várakozó Volkswagen Caddyt kikerülve a vasúti sínekre hajtott a vezetője. Ezt a legrosszabbkor tette, mert pont akkor érkezett Tiszalúc felől kettő összekapcsolt villanymozdony és a vezetőoldalon kapta oldalba az Astrát. Ezután majd 250 métert tolta maga előtt keresztben az Opelt a vonat, mire megállt. " (Megjegyzés: a fénysorompót nem szokás leengedni, amire a híríró gondol az a félsorompó.)
Vizuális típus lévén én elképzeltem a szituációt, de egyszerűen - az öngyilkosságon kívül - fel nem tudom fogni mi vezérelhette a járművezetőt, és mit gondolhatott a tilos jelzésnél álló járműről. Szerinte az csak műszaki hiba miatt áll ott, vagy cigiszünetet tart a sofőrje???
"Egy Opel Astra érkezett Hernádnémeti felől a bőcsi vasúti átjáróhoz, amikor a helyszínen szerzett elsődleges információink szerint a tilos jelzésnél és leengedett fénysorompónál várakozó Volkswagen Caddyt kikerülve a vasúti sínekre hajtott a vezetője. Ezt a legrosszabbkor tette, mert pont akkor érkezett Tiszalúc felől kettő összekapcsolt villanymozdony és a vezetőoldalon kapta oldalba az Astrát. Ezután majd 250 métert tolta maga előtt keresztben az Opelt a vonat, mire megállt. " (Megjegyzés: a fénysorompót nem szokás leengedni, amire a híríró gondol az a félsorompó.)
Vizuális típus lévén én elképzeltem a szituációt, de egyszerűen - az öngyilkosságon kívül - fel nem tudom fogni mi vezérelhette a járművezetőt, és mit gondolhatott a tilos jelzésnél álló járműről. Szerinte az csak műszaki hiba miatt áll ott, vagy cigiszünetet tart a sofőrje???
Nekik sikerült, de Te ne próbáld meg utánozni őket!!!
Alig volt időm felocsúdni már jött is a következő hír, hogy egy 84 éves férfi 22 km-t hajtott forgalommal szemben (!!!) az M5-ös autópályán, mire egy autószállító "útját állta". A híradóban "volt szerencsém" látni a kocka Ladából maradt tömör, préselt fémkockát is... nem volt szívderítő látvány.
Majd most egy németországi esetről olvastam, ahol egy nő elfelejtett lekanyarodni egy lehajtón, ezért - miután a GPS azt tanácsolta, hogy az első lehetőségnél forduljon vissza - egy beszögellésben megfordult és a forgalommal szemben haladt egy egyirányú alagútban. Ebben az esetben személyi sérülés ugyan nem történt, de csak azért nem, mert a mérnökien precíz németeknél a forgalomirányító rendszer érzékelte a szabálytalanul haladó autóst, ezért leállította a forgalmat az alagút bejáratánál. Így ott a szabálytalankodó autóst már hosszú autósor várta. Ezért ismét megfordult, ám csak az alagút túlsó végéig jutott, ott ugyanis már nem dühös autósok, hanem a rendőrség várt rá.
A fenti hírek olvasgatása közben fogalmazódik meg bennem újra, meg újra a gondolat, hogy nem szabadna "alanyi jogon" mindenkinek járművezetői engedélyt adni, mert az autó egy gyilkos fegyver. A lőfegyverek tartásához is engedély és pszichológiai alkalmasság kell. Épp ezért nem csak a hivatásos járművezetők részére tenném kötelezővé a Pálya Alkalmassági Vizsgálatot (röviden PÁV), hanem - nemtől és kortól függetlenül - minden személynek, aki vezetői engedély köteles járművet szeretne vezetni. Valamint beépíteném ezt az időszakos orvosi vizsgálatokba, melynek lerövidíteném az érvényességét. Igen, sűrűbben kellene a jogosítványunkat "érvényesíttetni", több időbe is telne a vizsgálat és valaószínűleg drágább is lenne. De ha ezzel kevesebb közveszélyes ember ül(het)ne a volán mögé, akkor megérné.
Majd most egy németországi esetről olvastam, ahol egy nő elfelejtett lekanyarodni egy lehajtón, ezért - miután a GPS azt tanácsolta, hogy az első lehetőségnél forduljon vissza - egy beszögellésben megfordult és a forgalommal szemben haladt egy egyirányú alagútban. Ebben az esetben személyi sérülés ugyan nem történt, de csak azért nem, mert a mérnökien precíz németeknél a forgalomirányító rendszer érzékelte a szabálytalanul haladó autóst, ezért leállította a forgalmat az alagút bejáratánál. Így ott a szabálytalankodó autóst már hosszú autósor várta. Ezért ismét megfordult, ám csak az alagút túlsó végéig jutott, ott ugyanis már nem dühös autósok, hanem a rendőrség várt rá.
A fenti hírek olvasgatása közben fogalmazódik meg bennem újra, meg újra a gondolat, hogy nem szabadna "alanyi jogon" mindenkinek járművezetői engedélyt adni, mert az autó egy gyilkos fegyver. A lőfegyverek tartásához is engedély és pszichológiai alkalmasság kell. Épp ezért nem csak a hivatásos járművezetők részére tenném kötelezővé a Pálya Alkalmassági Vizsgálatot (röviden PÁV), hanem - nemtől és kortól függetlenül - minden személynek, aki vezetői engedély köteles járművet szeretne vezetni. Valamint beépíteném ezt az időszakos orvosi vizsgálatokba, melynek lerövidíteném az érvényességét. Igen, sűrűbben kellene a jogosítványunkat "érvényesíttetni", több időbe is telne a vizsgálat és valaószínűleg drágább is lenne. De ha ezzel kevesebb közveszélyes ember ül(het)ne a volán mögé, akkor megérné.
5 megjegyzés:
Az a sajnálatos, hogy a szombati esetnél pontosan az Astrás baleset ismétlődött meg: az Opel verctra egyszerűen kikerülte a sorompót, és bement a 110-zel érkező IC elé. Érthetetlen, bár úgy talán kicsit világodabb a dolog, hogy csoda, ha volt jogsija...
Én épp 8-kor, nemsokkal a baleset után indultam a Keletiből haza vonattal, majd Vámosgyörknél 1,5 órát pihengettünk, míg megjött a pótlóbusz. Végül sikerült a 2,5 órás utat 5 óra alatt megtenni egy ennyire idióta és felelőtlen miatt...
Tényleg jó lenne az a kötelező PÁV mindenkinek!
És külön gáz, hogy (ha jól tudom) az új KRESZ nem tartalmazza a sebességkorlátozást szintbeni vasúti átjáró előtt...
Igen, megszűnik a számszerűsített sebességkorlátozás a vasúti átjárókban. A jogszabály ezen túl fokozott óvatosságra figyelmezteti az autósokat. Ahol a pontos sebességkorlátozás változatlanul szükséges (pl. nehezen belátható vasúti kereszteződésekben), oda külön sebességkorlátozó táblákat helyeznek ki.
Szerintem sem szerencsés az "enyhítés", de a posztban taglalt esetekben nem ez volt a döntő. Aki a tilos jelzés és a fizikai akadály (félsorompó) ellenére a sinekre hajt, azt eddig sem és ezután sem fogja semmilyen jogszabály megakadályozni ebben.
Szerintem nem baj, hogy megszüntették a sebességkorlátozást. Tegyétek a kezeteket a szívetekre: a vizsgán kívül hányszor mentetek harminccal (városban) a vasúti átkelő előtt (de már az első táblánál ám)? Ma már elég megbízhatóak a vasúti forgalomirányítók, szinte mindenütt lámpa van, ahogy István írta: abból inkább lesznek balesetek, hogy tilos jelzésre is a sínre hajtanak, szerintem nem a sebességből.
Az meg a másik, hogy mondj 5 olyan vasúti kereszteződést az országban, ahol 90-nel át lehet robogni. Nem egyszerű. :-D
Na igen. Abban igazad van Petrus, hogy az első táblától én sem tartottam be a 30-at, de amilyen szintkülönbségek vannak pl. felénk a vasúti átjárókban max. egy Dakar géppel mernék átmenni nagyobb tempóval. Vigyázok annyira az autókra, amivel közlekedem, hogy nem akarom a futóművet az átjáróban hagyni (a vonatnak úgy sincs rá szüksége :P). Szóval már csak ezért sem robogok át nagy tempóval a vasúti átjárón és ez ezután sem fog változni, hogy feloldották a sebességkorlátozást.
Megjegyzés küldése