Még februárban a gimnáziumom pályaorientációs programjának jóvoltából (fel kellett írni, milyen szakmában szeretnénk elhelyezkedni, és találtak nekünk egy olyan embert, aki a leendő szakmánkat űzi, akihez igazolva elmehettünk egy munkanapjára) volt szerencsém látogatást tenni Kupcsik Gyula közlekedésmérnöknél a Fővárosi Közterületfenntartó forgalomirányító központjában, ahol ő Bp kb. 1000 jelzőlámpás csomópontja közül a 700 központilag irányítottból 200-ért felel. Ott ismerkedtem meg olyan fogalmakkal, mint hangolási- és fázisterv, jelzéskép, kiegjelző, stb. (Mindig érdekelt a forgalomirányítás, főleg az automatikus fele.) Nos, ezen a napon találkoztam azzal a mérnökúrral is, aki a cikk tárgyát képező csomópontot tervezte, amelyet ma végre lencsevégre kaptam (Ferihegy, D-porta, Vecsés felőli kanyarodó- és buszsáv). Mindig furcsán néztem az egyik lámpacsoportra, amelyet most már szakmai szemmel látva rájöttem, eléggé nagy a káosz körülötte.
Elemzem, miért: a lámpacsoport egy főjelzőből és két kiegészítő jelzőből áll. A főjelző szabványos, három lencsés jelzőtest, jelzésképe jobbra mutató nyíl. A bal oldali kiegjelző BUSZ jelző, míg a jobb oldalsó nyilaszöld. Az útpálya: két Pest felé haladó sáv, mellette egy buszmegálló, majd az utána következő rövidke szakasz buszsáv, utána pedig jobbra kanyarodó sáv. A csomópont pedig a következő ciklust követi (szerintem): ha van kikanyarodó a reptér területéről, a hurokdetektor jelzi az igényt a központi vezérlőnek, amely pirosat ad a Pest felé tartó forgalomnak. Először az első stopvonal kap pirosat, majd a második (igen, kettős stopvonal van Vecsés felől). Ezzel együtt ez az oldalsó jelző is pirosat ad, megállásra kényszerítve bárkit, aki az amellett lévő stopvonal mögött van. De ez az állapot kb. 2 másodpercig tart, mert utána azonnal semlegesíti magát mindkét irányból. Egyszerre gyullad fel a BUSZ jelző, amely a buszt a megállóból balra engedi ki az előrébb elhelyezkedő stopvonal mögé (tehát a kocsisor elé). Ennél érdekesebb, hogy kigyullad a nyilaszöld is, amely szöges ellentéte a főjelző nyilaspirosának. Tehát a lámpa azt mondja: továbbhaladni tilos, kivéve balra és előre (más lehetőség meg nincs :D). Tovább fűszerezi a dolgot, hogy míg az első stopvonalnál lévő barátunk semmibe veteti önmagát, a második lámpa sima nyilaszöldre vált. És most a képen vettem észre, hogy a hátsó lámpán is van egy kiegjelző jobb oldalt, amelyről viszont el nem tudom képzelni, mit csinálhat, hiszen nyilaszöldön annyira nincs mit kiegészíteni. De ha jól emlékszem, a tervező mérnökúr azt mondta, az nincs is bekötve, hiszen nincs értelme. És akkor egy kis ráadás: a BUSZ jelző felgyulladásakor a taxisok előszeretettel vágnak a buszmegálló sávjából a kocsisor elé, mondván: az a buszsávban közlekedőknek ad utat, így ők arra jogosultak, mivel utast épp nem szállítanak (ha jól emlékszem, taxi ebben az esetben közlekedhet buszsávban). Szóval ez az én kedvenc csomópontom.
Elemzem, miért: a lámpacsoport egy főjelzőből és két kiegészítő jelzőből áll. A főjelző szabványos, három lencsés jelzőtest, jelzésképe jobbra mutató nyíl. A bal oldali kiegjelző BUSZ jelző, míg a jobb oldalsó nyilaszöld. Az útpálya: két Pest felé haladó sáv, mellette egy buszmegálló, majd az utána következő rövidke szakasz buszsáv, utána pedig jobbra kanyarodó sáv. A csomópont pedig a következő ciklust követi (szerintem): ha van kikanyarodó a reptér területéről, a hurokdetektor jelzi az igényt a központi vezérlőnek, amely pirosat ad a Pest felé tartó forgalomnak. Először az első stopvonal kap pirosat, majd a második (igen, kettős stopvonal van Vecsés felől). Ezzel együtt ez az oldalsó jelző is pirosat ad, megállásra kényszerítve bárkit, aki az amellett lévő stopvonal mögött van. De ez az állapot kb. 2 másodpercig tart, mert utána azonnal semlegesíti magát mindkét irányból. Egyszerre gyullad fel a BUSZ jelző, amely a buszt a megállóból balra engedi ki az előrébb elhelyezkedő stopvonal mögé (tehát a kocsisor elé). Ennél érdekesebb, hogy kigyullad a nyilaszöld is, amely szöges ellentéte a főjelző nyilaspirosának. Tehát a lámpa azt mondja: továbbhaladni tilos, kivéve balra és előre (más lehetőség meg nincs :D). Tovább fűszerezi a dolgot, hogy míg az első stopvonalnál lévő barátunk semmibe veteti önmagát, a második lámpa sima nyilaszöldre vált. És most a képen vettem észre, hogy a hátsó lámpán is van egy kiegjelző jobb oldalt, amelyről viszont el nem tudom képzelni, mit csinálhat, hiszen nyilaszöldön annyira nincs mit kiegészíteni. De ha jól emlékszem, a tervező mérnökúr azt mondta, az nincs is bekötve, hiszen nincs értelme. És akkor egy kis ráadás: a BUSZ jelző felgyulladásakor a taxisok előszeretettel vágnak a buszmegálló sávjából a kocsisor elé, mondván: az a buszsávban közlekedőknek ad utat, így ők arra jogosultak, mivel utast épp nem szállítanak (ha jól emlékszem, taxi ebben az esetben közlekedhet buszsávban). Szóval ez az én kedvenc csomópontom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése