2010. november 28., vasárnap

A Közlekedési Múzeum bemutatja...

Két figyelemre méltó időszaki kiállítás is színesíti a Közlekedési Múzeum amúgy sem szegényes palettáját.

Az egyik a múlt pénteken nyílt Modellmánia 2010. Itt magángyűjtők féltett kincseit tekinthetjük meg. A tematika a közúti közlekedésre szorítkozik, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy néhány jármű tehervagonon áll, így a sínekről sem kell teljesen lemondani.
A vitrinek általában egy-egy témát ölelnek fel, így találunk a motorkerékpár világbajnokság hőseit bemutató, vagy éppen Sebastien Loeb rally-világbajnoki pályafutásának állomásait bemutató tárlót is. Külön kerültek elhelyezésre a tűzoltósági, illetve rendőrségi járművek, országok szerint is csoportosítva. Ha figyelmesen tekintjük meg a kiállítást, találhatunk sosevolt járműveket is, például a magyar rendőrség kötelékéből. A kiállításon hangsúlyos szerepet kapnak az egykori keleti blokkból származó gépkocsik is, egy autómosó-dioráma például csak ilyen típusokkal van berendezve. Látható például többféle Zsiguli, Wartburg Tourist, Trabant Kombi, Zastava, Skodák, stb.. Egy kicsit arrébb Ikarus buszok sorakoznak, különböző Volán társaságok köntösébe bújva. A közúti kötöttpályás közlekedés képviseletében csendben megbújnak a BKV villamosparkjának típusai is.  Egy újabb dioráma segítségével bepillanthatunk egy múlt századi autófényező üzem mindennapjaiba is. Két vitrin tematikus matchboxgyűjteménynek ad otthont, egy másik pedig a Ferrari Formula-1-es történetét öleli fel több tucat versenygéppel. A teljesség igénye nélkül nem is mondanék el többet, érdemes személyesen megtekinteni. Plakát és a másik kiállításról a tovább után...

 


CSUKLÓSÍTÁS '50 A másik kiállítás nem kisebb dolognak állít emléket, mint a csuklós buszok budapesti megjelenésének. 2010-ben van éppen 50 éve, hogy - Európában másodikként - forgalomba álltak az első fecskék a mára széles körben elterjedt buszfajtából. Érdekes momentumokat villantanak fel a tárlaton a Fővárosi Autóbusz Üzem (FAÜ) történetéből, valamint megismerhetjük a csuklós buszok születésének körülményeit is. Az első ilyen járműveket a FAÜ mérnökgárdájának tervei alapján, saját műhelyben állították elő, két különböző autóbusz (Ik60 és Tr5) és egy golyós-koszorús zsámoly házasításával. A sorozatgyártás előkészítésében a BME hallgatói is részt vettek.
További érdekességként megtudhatjuk azt is, hogy egykoron japán mintájú magasvasutat is terveztek Budapest átszelésére. A kiállítás különlegessége, hogy a Bluetooth képes mobilokra le lehet tölteni a tárlatvezetés hanganyagát, és ezt hallgatva megtekinteni.

Nincsenek megjegyzések: