2010. május 1., szombat

Sötét évforduló

16 évvel ezelőtt, 1994 május elsején az autósport történetének legsötétebb hétvégéjét élte át. A Formula-1-es szezon negyedik versenyének, az Imolában megrendezett San Marino-i Nagydíjnak tragikus eseménysorozata végérvényesen megváltoztatta a sportágat. Ráébresztette az embereket, hogy sokkal jobban oda kell figyelni a biztonsági kérdésekre, hisz sok emberélet forog kockán, beleértve mind versenyzőket, mind a közönséget.

Már a pénteki edzésen benne volt a levegőben, hogy valami nincs rendben ezzel a hétvégével. Először a Jordan-Hart csapatnál versenyző Rubens Barrichello balesete borzolta a kedélyeket. Egy kettős lassító első ívét még bevette, ám a túl magas sebesség miatt a másodikról lesodródott, a rázókő megdobta az autóját, ami így 1 méteres magasságban szállt bele a gumifal tetejébe.



Az eset következtében azonnal megállították az edzést. A pilóta agyrázkódást és arcsérüléseket szenvedett, az eszméletét is elvesztette. Szerencsére komolyabb baja nem esett, másnap már saját lábán jelent meg a boxutcában.

A szombati napon sajnos már nem volt ilyen kegyes a sors. A 3. futamát teljesítő osztrák újonc, Roland Ratzenberger 300 km/h-s sebességnél elvesztette az uralmat Simtek-Fordja felett, és a kisodródó-pörgő autó a betonfalnak csapódott, és mintegy 100 méter sodródás után állt meg.



A helyszínre érkező mentőegységek kiemelték az autóból, de segíteni már nem tudtak rajta. Az orvosi jelentések szerint ekkor már kómában volt, sok vért vesztett, agyrázkódást, koponya- és nyakcsigolyatörést szenvedett. A balesetet valószínűleg a leszakadó első vezetőszárny idézte elő, ami miatt kontrollálhatatlanná vált a Simtek.

A versenyzőket természetesen sokkolta az eset, és vasárnap szervezkedni is kezdtek a pilóták érdekvédelmi szövetségének újraélesztése keretében, hogy hangot emeljenek a biztonsági feltételek javítása mellett.
De az események sora itt még nem ért véget... A verseny rajtjánál amolyan utolsó figyelmeztetésként a rajtrácson ragadt egy Benetton, amibe Pedro Lamy rohant bele Lotusával. A szanaszét repülő alkatrészek miatt 4 kört a safety car mögött tett meg a mezőny.



A verseny újraindítását követően Ayrton Senna vezette a mezőnyt... sajnos nem sokáig. A 6. körben a Tamburello kanyarban lassítás nélkül betonfalnak csapódott a Williamse, majd néhány forgás után megállt. A szombati eseményekre kísértetiesen hasonlító képsorok játszódtak le, a brazil versenyzőt helikopterrel szállították a bolognai kórházba, ahol néhány órás küzdelem után elhunyt.



A baleset pontos okát máig nem tudni biztosan, az eset után hosszú évekig elhúzódó pereskedés kereste a válaszokat. Ami biztos, hogy Senna halálát az ütközés erején túl a sisakján átfúródó kerékfelfüggesztés-rúd okozta.

Emlékezzünk meg a szomorú eseményekről, és közben jusson eszünkbe az is, hogy sok biztonsági fejlesztés ezek hatására indult meg, amelyek nélkül most talán Felipe Massa sem lenne már köztünk...



Kicsit bővebben a témáról itt.

Nincsenek megjegyzések: