2010. május 16., vasárnap

Mert tökösnek lenni bűn

Anno megfogadtam, hogy Forma-1-ről nem írok itt a blogon, de most mégis kivételt teszek. Az utóbbi időben már nem követem olyan mélységben a száguldó cirkusz küzdelmeit, mint még korábban tettem azt, de ugye Monte Carlo az más. Ahogy Moldova György írta, "akit a mozdony füstje megcsapott"... ugye. Hát valahogy én is így vagyok ezzel. Akármennyire is egyre kevésbé tetszik a jelenlegi Forma-1, valahogy nem tudok Monte Carlo utcáinak nemet mondani, és szerintem vagyunk még így néhányan...

És hogy mire is akarok kilyukadni? Hát az igazi, nagybetűs VERSENY-re és KÜZDELEM-re, az EMBER ÉS GÉP CSATÁJÁRA, mert Monaco erről szól és a TÖKÖSSÉG-ről. És sajnos ez kezd egyre inkább kiveszni a mai Forma-1-ből. Pedig pontosan ez az, ami odavonzza az embereket és világszerte milliókat ültet vasárnap délutánonként a képernyők elé. Lehet szidni a mai a pilótákat, hogy nincs bennük annyi kurázsi, mint elődeikben, de nem ők a hibásak. A költségek annyira elszálltak, a szponzoroknak pedig a biztos helyezés a lényeg, a mérnökök meg már mindent jó előre kiszámoltak, a telemetrián mindent előre látnak, tehát a csapatoknak nem áll érdekükben pilótájukat kétes szituációkba belehajszolni. A kockázatvállalás hiányzik. Nem, most nem az eszetlen manőverekre akarom buzdítani a pilótákat, illetve a csapatokat, hanem az egészséges merészségre. Ahogyan a mostani hétvégén láthattuk is Fernando Alonsotól. A boxutcából rajtolva kockáztatott, megmutatta, hogy küzdeni is tud, ha kell. Tény, hogy volt a feneke alatt egy kiváló Ferrari (amit alig egy napja rommá tört, de a szerelői a futamra összerakták), de a szűk utcai pályán ez még kevés, oda kell tennie magát a pilótának is és tökösnek lennie. És Fernando egészen az utolsó kör utolsó kanyarjáig ki is tartott, de ekkor volt ott egy "nagy öreg", akit már mindenki leírt, és odapirított.

Történt ugyanis, hogy az utolsó kör befutójára - gyakorlatilag az utolsó kanyarra és a célegyenesre - a Safety Car elengedte a mezőnyt. Az új szabály szerint az első Safety Car vonaltól lehet előzni, amely a boxutca bejáratánál van. Monacoban egyébként is lehetetlen előzni, nem hogy 50 méter alatt. Tehát mindenki "nyugis" befutóra számított. Ám a jó öreg Schumacher olyat tett, amit kevesen gondoltunk volna. Akkor és olyan helyen előzte meg Alonsot, ahol egyszerűen már nem illik lehet, és ezzel a hatodik helyre jött (volna) fel...



És hogy miért írom azt, hogy volna? Mert a versenybíróság - élükön Damon Hillel - szabálytalannak ítélte meg a manővert és 20 másodperces büntetéssel súlytotta a hétszeres világbajnokot (ami jelen esetben az utolsó helyet jelenti, de ez most kevéssé lényeges). A videóból jól látszik, hogy a Sumi a vonalon kezdte meg az előzést, de még az autó orra sem tartott Alonso Ferrarijának hátsó kerekének tengelyvonalánál.

Tehát itt volt valaki, aki merész volt, húzott egy váratlant és megbüntették. És tudnánk még hasonló példákat felhozni (Hamilton korábbi esetei, stb.). Értem én, hogy a tiszta verseny, és a biztonság mindennél fontosabb, de ne "fojtsuk" már meg azokat a pilótákat, akik versenyezni jöttek, nem pedig sétakocsikázni (mert az előbbiek miatt szeretjük a Forma-1-et).

Az esetről készült felvételt kikockázva talán el lehet vitázni, hogy "de hát ott a vonal... és a szürke autó orra, meg a piros autó hátulja...", de az egész ügy csak odavezet, hogy a pilóták inkább nem mernek belemenni a kétes szituációkba és a biztonságra törekedve monoton körözgetnek, ami nekünk, nézőknek egyenlő az unalommal.

5 megjegyzés:

Zoli.G írta...

Schumit nem azért büntették meg, mert itt vagy ott előzött, hanem mert előzött. A szabályok ugyanis úgy szólnak, hogy, ha az utolsó körben SC van akkor az SC kiállása után sincs előzés. Érdekes, hogy ezzel a pilóták sem nagyon vannak tisztában(meg a Gyuláék sem), ugyanis Alonso a rádión többször kérdezte a csapatot, hogy megpróbálhatja-e megelőzni Hamiltont, de azt a választ kapta, hogy nem. Viszont a rendezők is hibáztak, mert zöld jelzés volt a pályán, pedig azt sárgán kellett volna hagyni. Schuminak van esélye a fellebbezéssel e miatt, mert a rendezőség sem tartotta magát a szabályokhoz.

echeníque írta...

A szabály úgy szól, hogy: "Ha a verseny aközben ér véget, hogy a Safety Car a pályán van, akkor az utolsó kör végén be fog hajtani a boxutcába, és az autók normál módon, előzés nélkül mennek el a kockás zászlóig."
Ez jelen esetben nem állt fenn, mert a SC nem ezen szabály értelmében állt ki, hanem mert a kör közepén kiírták, hogy "Safety Car ebben a körben kimegy a pályáról", ami az idei szabályok szerint annyit tesz, hogy már az adott kör végén a SC vonaltól a célvonalig is szabad a verseny. Itt még azt megtehették volna, hogy a pálya utolsó szakaszán továbbra is sárga zászlóznak, ami megtiltja az előzést. De ez nem történt meg, hanem zöld zászlót kapott a mezőny, tehát a szabályok szerint a pilótáknak lehetősége volt előzni. Ha valaki hibázott, az nem egy pilóta, hanem a versenyigazgatás, így őket kellene elmarasztalni, nem pedig a bevállalós versenyzőt büntetni...

Zoli.G írta...

Ja, akkor viszont mindenképpen igazat kell adni a fellebbezésnek. Mondjuk Alonsoval ezesetben jól kicseszett a csapat, hogy nem engedték, hogy megpróbáljon előzni(Ráadásul őt előzték meg).

Petrus írta...

Én úgy tudom, hogy még Ross Brawn is bevallotta, hogy oké, ezt benézte, mert az "első vonalas szabály" az utolsó körre nem vonatkozik.
A másik verziót is értem, de mi a biztosíték arra, hogy ha úgy gondolták, hogy most úgy ér véget a verseny, hogy a SC benn van, akkor nem írják ki, hogy bejön a kör végén? Az a helyzet, hogy nem emlékszem ilyen versenyre, szóval nem tudom. :-/
Egyébként nagyon jópofa manőver volt, én halálra röhögtem magam rajta. Sajnálom én is, hogy nem nyilvánították szabályosnak.

Unknown írta...

Azóta arról is volt szó, hogy 7-8 csapat azt mondta rádión, hogy a végén szabad az előzés, amit a versenyigazgató mondott nekik, ráadásul a vonaltól zöld zászlókat lengettek, ami azt jelenti, hogy verseny van, lehet előzni, meg ilyesmi.Egyszerűen szerintem annyi, hogy a Ferrari balfasz volt szabályértelmezésben, de messzire elér a kezük.