Ma délelőtt 10 órakor tartották a 2011-es Budapest-Bamako rally sajtótájékoztatóját. Az esemény csendesebben zajlott, mint tavaly.
A verseny főszervezője, Villám Géza azzal kezdte mondandóját, hogy a szombat reggel 8 órakor a Hősök teréről elrajtoló futam már a 6. lesz. A résztvevők biztonságát illetően felmerült aggályokra reagálva elmondta, hogy tisztában vannak a veszélyekkel, erre már az útvonal összeállításakor is igyekeztek odafigyelni, ennek köszönhető például, hogy idén a korábbinál rövidebben, csak 2,5 napot tartózkodik a mezőny Mauritániában. Ez idő alatt is az ország nyugati felében, amely egy fokkal biztonságosabbnak számít a sivataghoz közelebb eső területekhez képest. Természetesen az összes induló csapathoz eljuttattak egy biztonsági kézikönyvet, amely tartalmaz minden ajánlott óvintézkedést.
Újdonság lesz, hogy a verseny útvonala érinti Szenegált, sőt mi több, Dakar városát is, így a résztvevők egy álma teljesülhet azáltal, hogy az „igazi” Dakarhoz hasonlóan ők is elhaladhatnak a rózsaszín tó partján. Maliban minden eddiginél nagyobb érdeklődés övezi a futamot, a hírek szerint igazi fesztivált fognak csapni a befutókor. A kormány hivatalos támogatásának köszönhetően nagy csinnadrattára van kilátás.
A tájékoztató második felében Villám Géza a jótékonysági akciókat emelte ki. Elmondta, hogy ezek sosem központi szervezés alapján zajlanak, hanem az indulók egyéni kreativitásán múlik. Idén az egyik legnagyobb vállalkozás, hogy 25000 db, ágy fölé szerelhető moszkítósátrat juttatnak el a rászorulókhoz, ami ezreket menthet meg a maláriától. Továbbá 700 db használt biciklit is visznek Afrikába. A norvég csapat által összegyűjtött támogatásból tavaly egy iskola épült, idén ez bővülhet két újabb tanteremmel. November óta zajlott egy kút ásása, amelyre szintén a Budapest-Bamako támogatásával kerülhetett sor. Ennek átadására a mezőny áthaladásakor kerítenek sort. Az adományokat korábban a csapatok saját járműveiken vitték, a Kádár Speddel történő együttműködésnek köszönhetően erre már nincs szükség, a rajtot megelőzően begyűjtik azokat, és kamionnal juttatják célba.
Zárásként szó esett arról is, hogy idén több friss információ kerül majd fel a versenyről az internetre. Többek között például az egyes csapatok kapnak majd egy sms-falat, ahová mindig elküldhetik, hogy éppen mi történik velük.
A sajtótájékoztatót követően röviden lehetőségünk nyílt néhány résztvevő megszólítására. Elsőként a legkülönösebb járművet vettük célba, egy légpárnást. A nem mindennapi járgány gyártója, John Maczko elmondta, hogy a hajtásról egy 30 lóerős, V2-es négyütemű motor gondoskodik, amely 60-70 kilométer/órás végsebességet tesz lehetővé. Az utazósebesség ennél természetesen alacsonyabb, körülbelül 40 km/h. Az Angliában előállított szerkezet jó étvágynak örvend, hisz 5 liter üzemanyagot fogyaszt el egy óra alatt.
Ezt követően a Final Journey csapatot kérdeztük. A norvég legénység elegánsan, keménykalapban feszített járművük, egy 1981-es évjáratú Cadillac halottaskocsi (!) mellett. Első ránézésre feltűnt, hogy az első szélvédő repedt, és ragasztószalaggal van megerősítve. Kiderült, hogy kb. két hete Lengyelországban egy ittas vezető ütközött frontálisan a parkoló Caddyvel, amelynek összetört az orra. A karosszériát ki tudták javítani, ám új első szélvédőt nem sikerült szerezni, sőt az utasoldali ablak is plexivel van helyettesítve. A járgány tetején egy koporsó látható; kérdésünkre elmondtak, hogy azt szétnyitva kétszemélyes fekvőhellyé lehet alakítani, a harmadik utasnak pedig a tartalék gázolaj mellett az utastérben (egész pontosan a hullaszállító részben) van helye aludni. Klimatikus megpróbáltatások is várnak a szimpatikus északi fiatalemberekre, lévén légkondi sincs az autóban, de ha ez nem lenne elég, fűtés is csak a vezető oldalán elöl, így az anyósülésen és a hátsó traktusban lehet dideregni. Afrikában pedig majd a meleggel kell megküzdeni, hiszen sem a hátsó ablakokat, sem pedig a pótolt plexit nem lehet letekerni.
Feltűnő jelenség volt a szó szerint rozsda-ette Kispolski. Itt a rat-design nem puszta frázis, hanem a kőkemény valóság. A polák gazdái egri egyetemisták, akiknek kissé rohanós lesz a rajtig hátralévő másfél nap, ugyanis a kívülről kétségbeejtő állapotú járgány nemrég cserélt motorja az utolsó pillanatban meghibásodott. Némi szervezkedés után összeállt a terv: Újpesten kiveszik a motort, Pécsen egy ismerős megszereli, majd visszahelyezés után a rajt előtt jöhet egy tesztmenet Egerbe. Közben intéztek egy tartalék erőforrást is, ami Dunaújvárosból érkezik, mert mint mondták, most már semmi sem állíthatja meg őket, hogy elmenjenek Bamakoig.
Nézzétek meg a képgalériát is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése