A napokban futottam össze a Magyar Máltai Szeretetszolgálat új járművével. Külső ránézésre azt hinné az ember, egy szimpla Ikarus E134-essel van dolga, ám a külső feliratokból kiderül bizony, hogy nem egy átlag buszról beszélünk. 2009 őszén a Szeretetszolgálat úgy döntött, lecseréli lassan 30 éves Ikarus 260-as tüdőszűrő buszát, s pályázatot írt ki egy új járműre. A legelőnyösebb pályázatot az Autorad Controlle Kft. adta, s így ők készíthették el az új "röntgenbuszt".
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat már évek óta járja mozgó tüdőszűrőállomásával az országot, hogy félévente felülvizsgálja a lehető legtöbb településen a hajléktalanokat. Ottjártunkkor is éppen ezt tették, és meglepő módon rengeteg hajléktalan igénybevette ezt a szolgáltatást, törődve saját egészségükkel. No de milyen is ez a tüdőszűrőbusz belőlről? Egészen az első kerékdob végéig egy normál kialakítású Ikarus E134-esről beszélhetünk, 4 üléspárral, így a sofőrön kívül 8 személy tud kényelmesen utazni a buszon. A kerékdobok után egy fallal van leválasztva a munkaterület. Ezen a falon az utastéri oldalon van egy számítógépasztal, rajta egy számítógéppel és a falra rögzített monitorral. Ezen a gépen jelenik meg a diagnózis, a röntgenkép. A munkaterületre lépve jobbra találunk egy ólomkamrát, melyben a nagyértékű röntgengép került elhelyezésre, elhúzható ajtóval. Balra tekintve egy rögzített asztalt és széket találunk, melyen a személyzet az adminisztrációt végzi. A röntgenkamra mögött található jobb oldalon még egy számítógép, mely a röntgengép kezelésére valamint a vizsgált adatainak bevitelére szolgál. Vele szemben a busz második ajtaját találjuk, melynek egyik szárnya elektromosan, másik szárnya kézzel nyitható. Utóbbit csak mozgássérültek vizsgálatakor nyitják ki. Hátrébb érve a második kerékdobig 3 öltözőkabin kapott helyet, melyben kényelmesen lehet előkészülni a vizsgálatra. Ezt a személyzeti helység illetve a raktár követi. A kerékdobokat csak úgy tudták hasznosítani, hogy fölépolcoztak, ez szolgál raktárként. Ezt követően a követelményeknek megfelelően egy mosdót és WC-t találunk, melynek 200 literes víz és 200 literes szennyvíztartálya van, így a személyzet akár út közben is el van látva. Hátrébb érve találjuk a klímaberendezést valamint az erősáramú csatlakozást a motorsátor mellett.
A gépek és a klíma működtetését egy utánfutón lévő agregátor biztosítja, mely a buszra szerelt vonóhorgon utazik településről településre. A mozgásról egy Euro 5-ös Cummins motor és egy automata Allison váltó gondoskodik. A buszba beszerelt falak rozsdamentes acélból készültek, és magához a vázhoz vannak rögzítve. Az autóbusz össztömegét nem sokkal növelte meg, 12-14 tonna körül lehet (kb. négyharmadnyi utassal megpakolt busz). A járműösszértéke 180 millió forintra rúg, melynek több, mint 60%-át a benne lévő műszerek, különösen a röntgengép teszi ki. Remélem, még sokáig szolgálja az egészséget ez a különleges kialakítású busz. A körbevezetésért köszönet a Magyar Máltai Szeretetszolgálat dolgozóinak!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése