2010. február 5., péntek

A gyilkos gázpedál

Ma már mindehol a Toyota "gyilkos gázpedáljáról" és az ebből adódó egyre átfogóbb visszahívási "akcióról" hallunk. Már Európában is közel 2 millió járművet érint a visszahívás. Óriási blama ez a Toyotának.

De nézzük honnan is indult a dolog. Mint úgy általában minden - ami világmértűvé válik -, ez is Amerikából indult. Történt ugyanis tavaly augusztusban, hogy egy szolgálaton kívül lévő autópálya-rendőr Lexus ES 350 típusú autójából segélyhívás érkezett a rendőrség 911-es számára. A nyilvánosságra hozott hangfelvételen arról számol be a férfihang, hogy a gáz beragadt, nincs fék, egy útkereszteződéshez közelednek, majd a csattanás hallatszik. Az autó nekiment egy terepjárónak, majd egy kerítést áttörve felborult, kigyulladt. Négyen haltak meg: a rendőr, a felesége, a lányuk és a sógoruk. Azóta egy másik hasonló jellegű baleset is történt, melynek következtében az NHTSA (ez a szervezet az USA közlekedési hatóságának tekinthető) vizsgálatot indított.
Mint ismeretes, eleinte a szőnyeget okolták, hogy abba akad bele a gázpedál és emiatt kezd őrült száguldásba a jármű. Azóta kiderült, hogy a CTS cég által gyártott drive-by-wire rendszerű gázpedál (a motor fojtószelepe és a gázpedál között nincs mechanikus kapcsolat, csak elektromos) lehet a ludas. A Toyota azóta az összes ilyen rendszerrel felszerelet modellt visszahívja és egy ingyenes szervíz alkalmával orvosolja a dolgot. Az autógyártó részéről ez a korrekt megoldás, elvégre fő a biztonság.

A problémából származó balesetek számomra már az elejétől kezdve érthetetlenek. Mintha egy 80-as évek beli gagyi akciófilmet látnánk, ahol beragad a gázpedál (vagy elmegy a fék), és épp egy kanyargós szerpentinen száguld egyre gyorsabban az autó és mindenki kiabál, meg jajveszékel, míg végül belezuhannak a szakadékba, nagy robbanás és mindenki meghal. Ezt már akkor gyerekfejjel sem tartottam hihetőnek. Ha vezetni még nem is tudtam, azért már hallottam a motorfék, kézifék, vagy beragadó gázpedál esetén a váltót üresbe rakni, stb. trükkökről. De Amerikában úgy tűnik ezek nem ismertek, és ott tényleg le tud játszódni egy ilyen baleset a valóságban is. A Toyota a korrektség kedvéért (valójában szerintem az amerikai úrvezetők miatt) közzétette mik a teendők ilyen esetben.
Az esetet - hozzám hasonlóan - kissé cinikus módon közelítette meg a Totalcar egyik munkatársa is. Érdemes megnézni a videót:



Ha nem indulna el a videó, akkor az alábbi linkről is elérhető.

Nincsenek megjegyzések: