2009. július 15., szerda

Már a honvédség is beszáll

Budapest, 2009. július 14., kedd (MTI) - Megkezdődött az egyeztetés az esetleges pontonhídról, amellyel a Margit hidat váltanák ki a felújítás idejére a fővárosban.

A Honvédelmi Minisztérium és a fővárosi önkormányzat szakemberei a tervezett pontonhíd helyszínén, a Széchenyi rakparton, a Parlament közelében tartottak szemlét kedden.
Nyers József ezredes, a szentesi műszaki zászlóalj parancsnoka hangsúlyozta, hogy a honvédség képes a pontonhidat megépíteni a Dunán, ehhez megvan a technikai felszereltsége és tapasztalata.
A hídnak egy évig kellene működnie - amíg a Margit híd felújítása befejeződik. A Margit híd teljes lezárására az augusztus 20-ai ünnepségek után kerül sor. A következő naptól már csak tömegközlekedési járművek használhatják a hidat a rekonstrukció ideje alatt. A városvezetés korábban ismertetett elképzelései szerint a jövő év szeptemberétől ismét megindulhatna a közúti forgalom a hídon.
A szentesi műszaki zászlóalj parancsnoka szerint a pontonhídon csak egyirányú forgalom valósulhatna meg és a közvilágítás hiánya miatt csak nappal lehetne használni. A hídon egy óra alatt egy irányba mintegy 600-800 autó kelhetne át. A szerkezeten legfeljebb 30 kilométer per órával lehetne áthajtani, 20-30 méteres követési távolsággal.

A híd teljes szélessége mintegy 8 méter, amiből a pályaszélesség 6,5 méter, a hossza 360 méter és 60 tonna a teherbírása - részletezte a szakember. A híd működtetésénél számos veszéllyel is számolni kell, ilyen például áradáskor a hordalék, vagy a télen a jégzajlás, de a vízszint változása is problémás lehet például a le- és felhajtó miatt. Ezzel kapcsolatban az ezredes elmondta, hogy az eddigi tapasztalatok szerint a hidat időnként meg kell nyitni, hogy a hordalékot elengedjék, a le- és felhajtót pedig úgy oldanák meg, hogy nem közvetlenül, hanem egy uszályról építenék ki a hídra vezető rámpát. A hajók átkelésekor a hidat 1-1 órára zárnák le, vagyis 1 órába kerül, amíg megnyitják, s újabb 1 órába, amíg összecsukják. A híd helyét még pontosítani kell, de valószínűleg a Lánchíd és a Margit híd között helyezhetnék el - hangoztatta az ezredes.
A Honvédelmi Minisztérium korábban azt közölte, hogy naponta legalább 20 millió forintba kerülne egy pontonhíd a Dunán, mely még nem tartalmazza az eszközök karbantartásának és évszaki felkészítésének költségeit.
A minisztérium szerint azt a szempontot is figyelembe kell venni, hogy egy ilyen jellegű híd üzemeltetéséhez állandó, kiképzett személyzetre van szükség - amellyel kizárólag a Magyar Honvédség rendelkezik -, ami azt jelenti, hogy a váltásokkal együtt minimum 480 emberre van szükség a híd működtetéséhez.

Az még csak sejthető, hogy Budapest közlekedésére milyen hatással lesz. Egy viszont biztos, a honvédség finoman szólva sem járna rosszul. Kérdés, hogy Budapestnek megéri-e ez.

Véleményeiteket és hozászólásaitokat várjuk a kommentek között!

Nincsenek megjegyzések: