Miközben hosszas fejlesztés után kezdetét vette a Kamov Ka-52-es Alligátor sorozatgyártása a Vlagyivosztoktól mintegy 160 km-re található Arszenyevben, az orosz cég máris a következő generációs helikopterét tervezi, a Ka-92-est. Ennek oka, hogy szeretnék kitermelni az északi-sarki jégtáblák alatt rejtőző jelentős energiahordozó készletet, viszont nincs olyan szállítójárművük, amely egyszerre képes a függőleges le- és felszállásra (mert erre szükség van az olajkitermelő platformok eléréséhez), és elég nagy a hatótávolsága és a sebessége. A terület ugyanis a legészakibb orosz városoktól is több, mint 600 km-re van, ami közel 1200-1400 km-nyi hatótávolságot követel meg (ha esetleg valamilyen okból kifolyólag lehetetlenné válik a leszállás a tervezett helyen).
A hagyományos helikopterek maximális sebessége kb. 300km/h, aminek oka a nagy főrotor (ami viszont szükséges a függőleges le- és felszálláshoz), mert nagyobb sebességnél nagyobb ellenállást fejt ki, valamint az előre- és hátrahaladó oldal közti felhajtóerő-különbséget az állásszög változtatásával szokták megoldani, ami miatt a hatásfok nem túl jó. A Kamov a Ka-92-eshez is a már jól bevált koaxiális rotor elrendezést választotta, ami egyúttal megoldja a nyomaték kiegyenlítést is, ezért nincs szükség farokrotorra. A gép kapott viszont egy tolólégcsavart (ami nem új találmány: az AH-56 Cheyenne volt az első tolólégcsavaros helikopter, de sajnos nem volt nyerő a konstrukció...), szintén koaxiális kialakításban.
A Kamovtól megszokott háromlapátos kivitellel ellentétben a Ka-92-nek négy rotorlapátja lesz, és relatív kis átmérőjű, nagy húrhosszú, feltehetően nagy forgási sebességű lesz, ami szintén a nagy utazósebességnek kedvez. A gép tervezett hajtóműve a most elterjedés előtt álló, a jól ismert TV3-117-eseken alapuló FADEC vezérelt VK-2500-asok lennének, amelyek 2400 lóerőre képesek normál és 2700 lóerőre vészüzemmódban. A 15 tonnás tervezett felszállótömeggel a gép 30 főt 1200-1400 km-re lesz képes szállítani. Végsebességét még nem tudjuk, reméljük eléri a 420 km/h-t...
A Kamov becslése szerint a Ka-92-es első prototípusa talán 2015-ben repülhet majd először, addigra meg kell oldani a különféle új elemek (tolólégcsavar, forgószárnyak, vezérlés) tesztelését a jelenlegi platformokon.
A hagyományos helikopterek maximális sebessége kb. 300km/h, aminek oka a nagy főrotor (ami viszont szükséges a függőleges le- és felszálláshoz), mert nagyobb sebességnél nagyobb ellenállást fejt ki, valamint az előre- és hátrahaladó oldal közti felhajtóerő-különbséget az állásszög változtatásával szokták megoldani, ami miatt a hatásfok nem túl jó. A Kamov a Ka-92-eshez is a már jól bevált koaxiális rotor elrendezést választotta, ami egyúttal megoldja a nyomaték kiegyenlítést is, ezért nincs szükség farokrotorra. A gép kapott viszont egy tolólégcsavart (ami nem új találmány: az AH-56 Cheyenne volt az első tolólégcsavaros helikopter, de sajnos nem volt nyerő a konstrukció...), szintén koaxiális kialakításban.
A Kamovtól megszokott háromlapátos kivitellel ellentétben a Ka-92-nek négy rotorlapátja lesz, és relatív kis átmérőjű, nagy húrhosszú, feltehetően nagy forgási sebességű lesz, ami szintén a nagy utazósebességnek kedvez. A gép tervezett hajtóműve a most elterjedés előtt álló, a jól ismert TV3-117-eseken alapuló FADEC vezérelt VK-2500-asok lennének, amelyek 2400 lóerőre képesek normál és 2700 lóerőre vészüzemmódban. A 15 tonnás tervezett felszállótömeggel a gép 30 főt 1200-1400 km-re lesz képes szállítani. Végsebességét még nem tudjuk, reméljük eléri a 420 km/h-t...
A Kamov becslése szerint a Ka-92-es első prototípusa talán 2015-ben repülhet majd először, addigra meg kell oldani a különféle új elemek (tolólégcsavar, forgószárnyak, vezérlés) tesztelését a jelenlegi platformokon.
További részletek: http://www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/hirek/nagysebessegu_orosz_helikopter/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése