Sokan próbálkoztak már napelemes repülőgépek készítésével, melyek nappal a felhők felett feltöltődnek, majd éjjel az akkumulátorban eltárolt energiát használva repülnek. Az ilyen gépek katonai felderítési célra nagyon jól használhatók, hisz minden katona szívesebben nézgelődik az ellenséges erő területén egy távirányítású (esetleg robotpilótával kiegészített) géppel, mint személyesen... A kutatások többé-kevésbé sikeresek, az egyetlen probléma az "örökmozgó" repülőgép létrehozása.
A Qinetiq cég Zephyr-6 nevű gépe nemrég több, mint 3 napig (82 óra és 37 perc) folyamatosan tudott repülni, és ezzel (nem hivatalos) világrekordot állított fel. A repülésre a Pentagon számára tartott bemutatón került sor az arizonai sivatagban. A gépet 18 kilométeres magasságig földi rádióirányítás vezérelte, ott pedig átvette az irányítást a robotpilóta, illetve a műholdas kommunikáció.
A Zephyr-6 rendkívüli képességeit felépítésének köszönheti: ultrakönnyű szénszálas fémvázzal (az egész gép mindössze 30 kilós) és a tömegéhez képest hatalmas szárnyfelülettel (fesztávolsága 18 méter) rendelkezik, amit papírvékony napelemekkel borítottak be. A felesleges energiát lítium-kén alapú akkumulátorok tárolják, és adják le éjszaka. Ezek az elemek nagyjából kétszer annyi energiát tudnak tárolni, mint a jelenlegi leghatékonyabb lítium-polimer megoldások. A gép ráadásul az extrém hőmérsékletet is bírja: repült 45 fokos melegben és mínusz 70 fokos hidegben is.
Forrás: Élet és Tudomány
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése