2012. február 4., szombat

Hatvanhat év - Viszlát Malév!

A magyar médiában az utóbbi időben lépten-nyomon a Malév nehéz anyagi helyzetéről lehetett hallani. A probléma, vagyis a társaság tetemes adóssága hosszú évek alatt épült fel, ez mára olyan méreteket öltött, amivel már sem a társaság, sem a kormány nem tudott segíteni, így a vállalat 2012. február 3-án reggel 6 órakor befejezte működését.

Az igazán nagy baj hónapokkal előbb kezdődött, amikor három magyarországi székhelyű konkurens légitársaság feljelentette a Malévet az Európai Bizottságnál, ugyanis szerintük a légitársaság jogosulatlanul kapott folyamatos állami támogatást. Ez EB döntése alapján a Malévnek mindössze négy hónapja volt arra, hogy 100 milliárd Ft büntetést fizessen.

A kormány hétfőn stratégiailag kiemelt céggé nyilvánította a társaságot, ezzel próbálták elkerülni, hogy a beszállítók felfüggesszék az áruszállítást és a kiszolgálást. A következő napokban a vállalat alkalmazottai és szakértők kétségbeesetten próbáltak megoldást keresni a kilátástalan helyzetből. A Fővárosi Bíróság csődeljárás alá vonta a Malévet, és vagyonfelügyelőt rendelt ki a céghez.

Fotó: MTI

Az elképzelhetetlennek tartott végső járatbeszüntetés akkor következett be, amikor február 3-án, pénteken hajnalban a Tel-Avivban, valamint Írországban tartózkodó Malév gépeket nem engedték felszállni, mivel előre kérték a kiszolgálás költségeit, azonban a kifizetést nem tudta biztosítani a társaság, így a repülőgépek már nem szálltak fel. Az utolsó menetrendszerinti járatot (MAH745) Helsinkiből HA-LOH teljesítette, melynek kapitány így búcsúzott a légiforgalmi irányítóktól:

„… és az utolsó Malév járat személyzetének nevében köszönjük a több évtizedes együttműködést!”

07.00-kor bejelentették a járatok törlését, a várókban a törölt járatok valamennyi utasa információért áll sorba, valamint a hangosbemondókból kaphattak további tanácsokat. A társaság törölte honlapja tartalmát, annak helyén sajtóközleményt adott ki. Az esetleges atrocitások elkerülése érdekében fokozták a rendőri jelenlétet a repülőtéren, ám nem volt szükség beavatkozásra. A Malév leállását az utasok tapssal és füttyel fogadták. A bejelentés közvetlenül több mint 7000 utast érint, az összes eladott jegy meghaladja a 750 ezer darabot, kártérítést viszont nem kaphat mindenki, csak a csőd bejelentését követő három napban esedékes jegyek, valamint a február végéig szóló visszautak költségeit fedezi az állam. Azok, akik bankkártyával fizettek, gyorsabban visszakaphatják pénzüket, a többieknek nehezebb dolgok lesz, pereskedéssel kaphatják vissza a jegyek árát. Több közlekedési vállalat is kedvezményes jegyeket kínál a károsultaknak, a WizzAir 9900 Ft-os egységáron, és a Volánbusz Zrt. féláron biztosít jegyeket.

Fotó: Koszticsák Szilárd, MTI

A délelőtt során Orbán Viktor miniszterelnök bejelentette: van lehetőség egy új, magyar állami légitársaság létrehozására, mellyel sietniük kell, hiszen konkurens cégek gyorsan reagáltak a Malév leállására: nem sokkal 11 óra után a WizzAir és a Travel Service légitársaság bejelentette járatbővítését, mellyel a Malév desztinációit szándékozik kiszolgálni májustól Smart Wing néven. Ugyanígy tett a Ryanair is, aki korábban 5 új célállomással jött volna vissza országunkba; a csőd bejelentését követően különgéppel érkezett a cég vezetősége Ferihegyre, hogy tárgyalásokat indítsanak további útvonalakról, és egy esetleges bővítésről. Néhány órával később bejelentették, a Ryanair új budapesti bázist nyit, 31 állomással. A munkaerő toborzását elkezdték, elsősorban volt Maléves dolgozókat várnak kötelékükbe. A „nagyok” is reagáltak a hírre, a British Airways és a Lufthansa is nagyobb repülőgépeket indít útnak Budapest felé.

Szinte a bejelentéssel egy időben megkezdődtek a tárgyalások a Malév és a Boeing repülőgépeket lízingelő bank között a gépek visszaadásáról. A légiforgalmi irányítás kora délután megkapta a 14 gép repülési tervét Ferihegyről az írországi Shannonba. A FlightRadar24.com oldalon, valamint az irányítók frekvenciáját hallgatva követhették az érdeklődők a Malév utolsó járatait, melyek 18.45-kor vették útjukat Shannon felé.

A sort HA-LOU nyitotta, „indul a fekete sereg” üzenettel köszönt az irányítónak, majd egy iskolakört lerepülése után a 31-es futópálya felett úthúzott, elköszönve addigi bázisrepülőterétől, Ferihegytől. A következő HA-LOK volt, majd 19 órakor HA-LQD, a Malév retró festésű turbólégcsavaros gépe, a Bombardier Dash8-as hagyta el az aszfaltot, az ő feladata volt hazahozni a lízingelt gépek pilótáit. Az utolsó Malév gép 22:39-kor szállt fel. Ezzel ért véget a Malév 66 éves története.
Az 5336-os járat (HA-LOR) társaitól eltérő útvonalon repült, egy „M” betűt formázva Európa égboltjára, majd csatlakozott a libasorban haladó „fekete sereghez”. Magyar idő szerint 1:30-kor szállt le a 14., egyben utolsó Malév gép Shannonban. A gépek rádióforgalmazását hallgatva elérzékenyült pilótákat és légiforgalmi irányítókat hallhattunk, többek között „Csak szeretjük még hallani utoljára, hogy Malév” és a „Köszönjük az irányítás hosszú évtizedes munkáját, reméljük, lesz még Malév hívójel az éterben!” üzeneteket.


HA-LQD szombaton reggel szállt le Ferihegyen egy jobb fordulós iskolakör leírása után, fedélzetén a Boeingeket Írországba repülő pilótákkal. A pálya végére autójával leparkoló, majd annak reflektorával villogtató pilóta társuknak a leszállófények fel-le kapcsolásával köszönt a gép.

A légitársaság megszűnését a szpotterek is szomorúan fogadták, már pénteken este gyertyákat gyújtottak a repülőtéren. Hasonló programot szerveznek volt Maléves dolgozók is február 25-ére, amikor együtt szeretnének emlékezni munkahelyükről.

Írta: Mankovics Dávid

Nincsenek megjegyzések: