2011. január 31., hétfő

NABI Sirius teszt a BKV-nál (UPDATE)

Az amerikai NABI (North American Bus Industries) autóbuszgyár magyarországi gyártói a tavalyi évben fejlesztették ki a NABI első európai piacra szánt buszát a Siriust. Az amerikában futó kompozit anyagú 40 BRT típus formáit felhasználva építették a buszt egy MAN alvázra. Az autóbuszt Kaposvár vette meg, ám azóta is járja az országot, így most a BKV-hoz érkezett. A tesztfutás Január 31-étől Február 13-áig tart, első héten az 5-ös viszonylaton, második héten a 178/178A viszonylatokon fog történni. Amennyiben kedvet kaptál a busz megtekintéséhez, a BKV Zrt. honlapjáról elérhető a tesztbusz menetrendje.


UPDATE: A buszteszt sok előnye közül az egyik, hogy a próbakocsin ingyen lehet utazni, de emellett a NABI még egy pályázatot is hirdetett azoknak, akik fényképet készítenek a járműről, és feltöltik ezt a cég facebook oldalára. A legjobb képek feltöltői gyárlátogatást nyernek.

2011. január 28., péntek

Az értelem diadala

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kérésére a BKV visszavonta a manuális jegylyukasztókra kiírt közbeszerzési eljárást. A BKV pénteki közleménye szerint az időalapú jegyrendszer bevezetéséig társszolgáltatók segítségével cserélik le a javíthatatlan lyukasztókészülékeket.


Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója hétfőn kérte a BKV-t, hogy vonja vissza a régi típusú, manuális jegylyukasztókra kiírt pályázatot, amelyre több millió forintot szántak volna. Kocsis Istvánnak címzett levelében Vitézy Dávid azt írta, megdöbbenéssel értesült arról, hogy a BKV 2013-ig több millió forintot akar elkölteni olyan eszközökre, amelyek alkalmatlanok lesznek akkor, ha bevezetik az időalapú jegyrendszert, amelynek terve Tarlós István főpolgármester programjában is szerepel.

Forrás: index.hu

2011. január 25., kedd

Virtuális vasutas találkozó

Virtuális vasúti klubnapot szervez a Vonatmagazin.hu. Februártól havonta egyszer várják a számítógépes vonatozás kedvelőit a Kispesti Munkásotthon Művelődési Házban egy beszélgesre a programokról, újdonságok kipróbálására, valamint a témát még nem ismerőknek bemutatják miért is jó ilyen szoftverekkel játszani. A hardveres oldalon a kínálat a szokásosnak mondható, tehát mindig lesz RailDriver, kivetítőn keresztül is lehet majd jó nagy méretben próbálkozni a vonatvezetéssel, de hálózatos játékra is lesz esély a forgalomirányítóknál.


A legközelebbi alkalom február 6-án Budapesten lesz, a Kispesti Munkásotthon Művelődési Házban (1191 Budapest, Teleki u. 50.), alig 5 perc sétára Kőbánya-Kispest metrómegállótól és vasútállomástól. A rendezvény 9-16 óráig tart nyitva, a belépőjegy ára mindössze 300 forint.

Az érdeklődők számára további friss információk innen érhetők el.

2011. január 24., hétfő

(Vissza)fejlesztés a BKV-nál

Vonaljegyek érvényesítéséhez szükséges 9 lyukú mechanikus jegykezelő készülék és JK 9.6 típusú lyukasztószeg szállítására írt ki pályázatot a BKV.

A kiírás évi 1000 darab jegykezelő készülék és évi 2700 darab lyukasztószeg szállítását tartalmazza, 2013. május 30-ai határidővel. Ebből világosan látszik, hogy egy darabig nem várható a ma is használt jegyek kiváltása elektronikus jegyrendszerrel, vagy sms-jeggyel.


A mechanikus jegykezelő és lyukasztó még az elmúlt évekhez képest is visszafejlődés. A metróban és a Combinókon felszerelt sárga elektronikus jegykezelők ugyanis legalább a jegykezelés időpontját és helyazonosító kódját is a jegyre tudják nyomtatni, ami elegendő lenne egy időhatáros, mondjuk egyórás, vagy kétórás jegy bevezetéséhez.

Forrás: index.hu

Vetődik fel tehát a kérdés, hogy akkor mi értelme az egésznek? Vagy bevezetik az első ajtós felszállást minden járaton és csak az szállhat fel a járműre, akinek a jegyét a kalauz kezelte?

Mindenesetre várjuk a BKV indoklását ezzel kapcsolatban.

2011. január 21., péntek

Hamarosan élő közvetítés Magyarország legnagyobb autóbuszgyárából!

A Kravtex Kft. a Credo buszok gyártója egyre jobban igyekszik kihasználni a web2 adottságait. Blogjukon, a Credo Blogon - mely a gyár hivatalos blog oldala - immáron 2 éve olvashatjuk a legfrissebb híreket a buszgyárral kapcsolatban, mint például autóbusz átadások, fejlesztések, tesztfutások, rendezvények. A képgalériában rengeteg fotót találunk a Credo buszok eseményeiről. A fotókon túl igényes videókat is böngészhet a látogató, a Youtube csatornán keresztül. Mint tudjuk, manapság minden a Facebook körül forog, ennek apropóján készült el a gyár hivatalos Facebook oldala is.


A Youtube csatornán lehetőség nyílik megtekinteni hogyan készülnek a Credo buszok.

Ezek persze szinte természetesek már a mai világban. Blog, Facebook, Youtube, webes galéria. A Kravtex viszont nem állt le. Jövő héttől - addig a youtube csatorna filmjei mennek - bárki bármikor betekinthet a mosonmagyaróvári Kühne gyárba, ahonnan élő webtévés közvetítést ad Magyarország jelenlegi legnagyobb autóbuszgyártója. Hogy ezek után mi a következő lépés? Nem tudom, jelenleg ötletem sincs rá, viszont abban biztos vagyok, hogy ennek nincs itt vége.



Hamarosan élő közvetítés Magyarország legnagyobb buszgyárából, Mosonmagyaróvárról!

2011. január 20., csütörtök

Őszi félév közösségi pontjai

A mai naptól megtalálható a Hallgatói Képviselet honlapján az őszi félévben szerzett közösségi pontokat tartalmazó táblázat. Amennyiben nem értesz egyet a pontjaid számával, akkor ezt minél hamarabb (de legkésőbb 2011. január 26. délig) jelezd annak a körvezetőnek vagy hallgatói képviselőnek, akitől azokat kaptad.
Fontos, hogy mindenki a megérdemelt pontokat kapja, hiszen a közösségi tevékenység beleszámít a Kollégiumi felvételi pályázat eredményébe, és talán egy-két ponton is múlhat a kollégiumi férőhelyed.

2011. január 17., hétfő

Veled lehet tele a sajtó!

A svéd soros EU-elnökség 2009 második félévében programot indított "Young Reporters" címmel. A program során középiskolás diákok tudósítottak a Svédországban zajló informális miniszteri és egyéb EU-s találkozókról, ugyanolyan körülmények között dolgozva, mint a hivatásos újságírók.


A sikeres svéd program tapasztalataira építve - az Európai Bizottság, a Külügyminisztérium és az Európai Parlament kezdeményezésére és finanszírozásában - a magyar EU elnökség idejére Fiatal Európa Szerkesztőség néven hirdetnek pályázatot egyetemi és főiskolai hallgatók részére.

Ennek kiírását olvashatjátok az alábbiakban. A kezdeményezés célja, hogy a fiatalok figyelmét ráirányítsák a magyar soros EU elnökségre, és az időszakhoz kapcsolódó legfontosabb eseményekre.

Keressük a Fiatal Európa Szerkesztőség tagjait!

Mindig mindenről van véleményed? Érdekelnek a hazai és nemzetközi politikai, közéleti fejlemények? Szeretnéd kipróbálni magad újságíróként?

Ha a kérdésekre igennel válaszoltál, akkor bizonyára tudod, hogy 2011. első félévében Magyarország az Európai Unió Tanácsának soros elnöke. Ha kreatív és elhivatott egyetemi vagy főiskolai hallgató vagy, akkor most minden lehetőséged megvan arra, hogy fél éven keresztül professzionális körülmények között tudósíts a soros elnökséghez kapcsolódó legfontosabb eseményekről. Ha Te leszel a legjobb 20 jelentkező egyike, a hivatásos és tapasztalt újságírókhoz hasonlóan részt vehetsz a soros magyar EU-elnökséghez kapcsolódó, a sajtó számára nyitott programokon. Az eseményekről készült cikkeid, interjúid, beszámolóid publikálásra kerülnek az országos és regionális nyomtatott, valamint az on-line sajtóban.

Az Európai Bizottság, az Európai Parlament és a Külügyminisztérium pályázatának célja, hogy a fiatalok megismerjék az Európai Unió napi működését, és éljenek azokkal a formális és informális oktatási, nyelvtanulási és tapasztalatszerzési lehetőségekkel, amelyeket az Unió e programon keresztül biztosít számukra.

Ha kedvet kaptál a fél évig tartó izgalmas kalandhoz, amelyben egyúttal komoly szakmai tapasztalatot is szerezhetsz, ha szeretnél Te lenni a 20 diák egyike, aki a soros magyar elnökség eseményeiről tudósíthat, akkor jelentkezz!

A pályázat beadási határideje: 2011. január 31.

A feltételek:
- aktív hallgatói jogviszony
- 18-24 év közötti életkor
- a magyar nyelv anyanyelvi és legalább egy idegen (európai uniós) nyelv aktív, minimum középfokú ismerete

FONTOS!
A pályázatnál előnyt jelent, ha több nyelvet beszélsz, már van újságírói tapasztalatod, tanári, tanszékvezetői ajánlásod, vagy referenciád egy olyan médiumtól, ahol korábban dolgoztál. Ha még nincs újságírói tapasztalatod, az sem jelent problémát: a kiválasztott jelentkezők február folyamán egy speciális e-learning képzésen, valamint egy felkészítő tréningen is részt vesznek majd, ahol EU-s és újságírói ismereteket sajátíthatnak el. A tudósítói munka során felmerülő költségeket is megtérítjük.

A jelentkezéshez az alábbi dokumentumokat kérjük mellékelni:
- hivatalos hallgatói jogviszony igazolás
- fényképes szakmai önéletrajz
- nyelvvizsga-bizonyítvány másolata vagy a nyelvtudást igazoló egyéb dokumentum (pl. külföldi tanulmányok igazolása, kéttannyelvű bizonyítvány)
- motivációs levél (amelyben leírod, hogy miért vagy alkalmas a feladatra)
- próbamunka (az Európai Unióval kapcsolatos, aktuális témában elkészített írásos anyag, szabadon választott műfajban, 2300-2500 karakterben)
- lehetőség szerint: tanszékvezetői, tanári ajánlás, referencia egy médiumtól, további nyelvtudás igazolása

A jelentkezéseket a veledvanteleasajto@shortcut.hu
e-mail címre várjuk.
Postacím: Shortcut Communications Kft.
1035 Budapest, Miklós tér 1.

A részletes pályázati felhívás 2011. január 18-tól a http://www.eu2011.hu/veledvanteleasajto honlapon érhető el.

További kérdés és információ: 06-20-473-6963

2011. január 14., péntek

Száguldás orosz módra

Így a hétvége közeledtével, felüdülésként álljon itt egy igazán laza videó. Sokat gondolkodtam, hogy mit is lehetne írni hozzá, de egyszerűen még mindig nem találom rá a szavakat. Ezt látni kell!

2011. január 13., csütörtök

Budapest-Bamako sajtótájékoztató

Ma délelőtt 10 órakor tartották a 2011-es Budapest-Bamako rally sajtótájékoztatóját. Az esemény csendesebben zajlott, mint tavaly.

A verseny főszervezője, Villám Géza azzal kezdte mondandóját, hogy a szombat reggel 8 órakor a Hősök teréről elrajtoló futam már a 6. lesz. A résztvevők biztonságát illetően felmerült aggályokra reagálva elmondta, hogy tisztában vannak a veszélyekkel, erre már az útvonal összeállításakor is igyekeztek odafigyelni, ennek köszönhető például, hogy idén a korábbinál rövidebben, csak 2,5 napot tartózkodik a mezőny Mauritániában. Ez idő alatt is az ország nyugati felében, amely egy fokkal biztonságosabbnak számít a sivataghoz közelebb eső területekhez képest. Természetesen az összes induló csapathoz eljuttattak egy biztonsági kézikönyvet, amely tartalmaz minden ajánlott óvintézkedést.

 
Újdonság lesz, hogy a verseny útvonala érinti Szenegált, sőt mi több, Dakar városát is, így a résztvevők egy álma teljesülhet azáltal, hogy az „igazi” Dakarhoz hasonlóan ők is elhaladhatnak a rózsaszín tó partján. Maliban minden eddiginél nagyobb érdeklődés övezi a futamot, a hírek szerint igazi fesztivált fognak csapni a befutókor. A kormány hivatalos támogatásának köszönhetően nagy csinnadrattára van kilátás.

2011. január 8., szombat

Megújuló járműpark Szombathelyen

Alapos vérfrissítésen esik át a vasi megyeszékhely helyi buszközlekedésének járműparkja. A Vasi Volán Zrt. 2008-ban kötött szolgáltatási szerződést Szombathely önkormányzatával a közösségi autóbusz-közlekedés ellátásáról. Ez a megállapodás tartalmazza azt a vállalást is, miszerint 2009-2011 között évi 7-7 új busz kerül beszerzésre. Az új típus kiválasztásánál a cég a Credo BN12 típusú városi szóló autóbusz mellett tette le a voksát. Az első hét jármű már dolgozik Vasban, a második ütemben érkező hetesfogat ünnepélyes átadására tegnap került sor az Éhen Gyula téri helyi buszpályaudvaron. A rövid ünnepségen jelen volt a Vasi Volán vezérigazgatója, a buszok gyártója, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója és Szombathely polgármestere is. 


Az újoncok fő feladata a város közlekedésében az elöregedett Ikarus csuklósok felváltása. A polgármester beszédében hangsúlyozta azt is, hogy az eddig beszerzett 14 busszal a 32 darabos flotta csaknem felét sikerült megújítani.
Az új Credo buszok 12 méteresek, alacsony belépési szintűek, az utascsere három ajtón történik. A padlószint az első és második ajtónál 350 mm, a harmadik ajtónál 800 mm. Az Euro 4-es Iveco Tector motorral szerelt járművek 106 utas szállítására alkalmasak, ebből az ülőhelyek száma 34.

2011. január 7., péntek

Tragédia a diósgyőri villamospályán

Ma délután 3 óra után nem sokkal halálos baleset történt Miskolcon az 1-es villamos Zenta utca megállóhelye után. A megállóból épp kihaladó villamos előtt megpróbált egy idős hölgy még átkelni, ám a villamosvezető ezt már nem látva maga alá gyűrte majd miután 2 forgóvázzal már átment rajta a megállótól mintegy 20 méterre állt meg. Az idős hölgy a lábán és az oldalán sérült meg olyan súlyosan, hogy a helyszínen életét vesztette. A körülményeket a rendőrség szakértő bevonásával vizsgálja.


2011. január 6., csütörtök

A gépház jelenti

Egy apróbb, de a kényelmet annál inkább szolgáló újításnak köszönhetően magasabb szintre lép facebookos jelenlétünk. Nem újkeletű az ötlet, de a megvalósítás ezidáig húzódott: egy kis kiegészítő alkalmazásnak köszönhetően ezentúl automatikusan kikerülnek friss bejegyzéseink az üzenőfalunkra. Így aztán garantáltan minden meg fog jelenni ott is, ami itt, méghozzá késlekedés nélkül.

(Ez a rövid bejegyzés tulajdonképpen a funkció tesztelését szolgálja.)

2011. január 3., hétfő

Budapest-Bamako 2011 - hírek

Zajlik az élet a Bamako háza táján. Már két hét sincs hátra a rajtig, de még vannak nyitott kérdések.

Bizonytalan a verseny egyik sztárrésztvevőjének, a világ legkisebb embereként és bohócaként is ismert Pityu a Törpe indulása, ugyanis lehet, hogy nem ülhet volánhoz. "Legfrissebb információm szerint Pityu jogosítványát az ünnepek előtt bevonták" - nyilatkozta a futam alapítója, Villám Géza. Szemtanúk szerint Pityu jogosítványát egy balesetet követően vonták be. A versenyiroda december közepe óta nem hallott Pityu felől. Remélhetőleg a napokban még tisztázódik az esemény, de ha valóban nincs jogosítványa, akkor maximum navigatorként állhat majd rajthoz a 65 cenitméter alacsony késdobáló és jégtánc művész.

Szintén kellemetlenül indul az év a 152-es "Final Journey" csapatnak. A norvég legénység a távot egy 1969-es Cadillac halottaskocsival tervezte megtenni. Szilveszter éjszakáján egy lengyel parkolóházban egy ittas férfi frontálisan ütközött a békésen parkoló kegyeleti versenyjárművel. "Mindenre fel voltunk készülve, de erre nem. Nem adjuk fel. Még van 10 napunk, hogy Gdanskban találjunk egy Cadillac szervizt" - mondta Per Christopher Undheim, a csapat tagja.
A Caddy, itt még épen

Hogy mások élhessenek

Nemrég bukkantam egy nagyon érdekes YouTube csatornára: egy igencsak tehetséges OMSZ mentősofőr tölti fel vonulásait az indulástól egészen a ház előtt a kézifék behúzásáig. Úgy vezet, ahogy sokan a GTA-ban sem merünk, olyan trükköket kockáztat meg, amelyekkel sok értékes percet nyer, és még télen is kenterbe veri sok más sofőr nyári vezetési képességeit. A nyomdafesték-kompatibilis stílusát nem mindig (pontosabban elég ritkán) tudja megőrizni, de látva néha az autósok "kooperációját" ez bocsánatos. A csatornára eddig 83 vonulás van feltöltve, mindegyik videóból más érdekességet leshetünk el (például télen hogyan kell a behavazott villamossínen haladva a sínpárok közt a váltónál átváltani, vagy nyáron hogy lehet felmenni a járdára, és kikerülni egy teljes kocsisort), de ami mindegyik videóban közös: ha eleget nézzük, lassan megtanuljuk, a különböző helyzetekben hogy kell viselkednünk úrvezetőként, hogy a lehető legjobban segítsük elő a mentők minél gyorsabb célba érését. Itt a legfrissebb videó, amelyben láthatunk példát segítőkész, és tájékozatlan sofőri magatartásra is, illetve megtudhatjuk, hogy a tök üres sztrádán is van bizony határa a mentőautónak.

De érdemes megnézni még a téli videókat is, mert nem ritkán elsőosztályú drifteket nézhetünk végig a mentőautó volánja mögül. Választék van bőven, 3 perces vonulásoktól majd' 20 percesekig is. Érdekes epizód volt például az, amelyben útközben futottak bele egy balesetbe, melyben hév gázolt Trabantot. Olyan eset is volt, melynél menet közben meg kellett állni, és újraéleszteni a beteget. A videók számára már nem emlékszem, de legyen ez motiváció, hogy böngésszetek köztük. :P