2010. május 28., péntek

Vízművek nyíltnap

Május 29-én, szombaton a Fővárosi Vízművek nyílt napot tart, amelyen olyan helyekre enged betekintést a nagyközönség számára, ahová az év többi napján csak a cég dolgozói léphetnek be.

Így szombaton 10 és 16 óra között meg lehet tekinteni a főváros legnagyobb víztárolóját (a Gellérthegy gyomrában), illetve fel lehet menni a két éve átadott, egyedülálló építészeti megoldásokat megvalósító Budafoki Víztorony kelyhébe.

"A Gruber József víztároló medence építését 1980-ban fejezték be. A létesítmény a budapestiek folyamatos vízellátásában játszik fontos szerepet: a nappali időszak fokozott vízigényét az éjszakai időszakban feltöltött tároló segít kielégíteni. A látogatók csak a május 29-i Nyílt Napon csodálhatják meg a földalatti csarnok vízben tükröződő 106 oszlopát, a medencéhez vezető úton pedig megismerkedhetnek egy vízveszteség-elemző mérőkocsival és különböző érdekes műszerekkel is."
Az érdeklődők a Sánc utca és Orom utca sarkán található bejáratnál félóránkénti turnusokban juthatnak be az egyébként látogatóktól elzárt víztárolóba.

"A Fővárosi Vízművek legújabb víztornyának két évvel ezelőtti átadásakor többen egy ufóhoz, űrhajóhoz hasonlították az új építményt, ami nem is csoda: a Budafoki Víztorony mind külső megjelenésében, mind építészeti és technikai szempontból egyedülálló víztároló létesítménynek tekinthető. A 3000 köbméter vizet befogadó kehely hatalmas tömege ellenére is lebegőnek, súlytalannak tűnik, mivel törzse nem súlypontja alatt helyezkedik el. Méretei impozánsak: a látogatók negyven méteres magasságból csodálhatják meg a Nagytétényi-fennsíkot és környékét."
A résztvevőket interaktív munkagép- és szerelvénykiállítás, valamint csőszerelőjáték is várja. A nap fő attrakciói azok a látványos bemutatók lesznek, melyek keretében mindenki megtapasztalhatja, hogy mi történik, ha egy gépjármű nekitolat egy tűzcsapnak. A nem mindennapi műsor kezdési időpontjai: 10.30, 11.30, 13.00 és 14.30.
A Budafoki Víztorony a 7-es főútról, közösségi közlekedéssel pedig a Kosztolányi Dezső térről induló 150-es autóbusszal közelíthető meg.

forrás: vizmuvek.hu

2010. május 27., csütörtök

HaBár nyitvatartás

A HaBár Szórakoztató és Élménycentrum a vizsgaidőszak alatt hetente két alkalommal várja a kikapcsolódni vágyó hallgatókat.

Az említett időszakban a nyitvatartás így alakul:

Kedd: 19.00-02.00
Csütörtök: 19.00-02.00

Közhír a Facebookon

Közhír | Reklámozd a saját oldaladat is

Talán észrevettétek, hogy tegnap megjelent itt az oldalsávon egy "Find us on Facebook" gomb. Valóban, immár ezen a népszerű közösségi portálon is jelen vagyunk. Ennek egyik nem titkolt célja interaktívabb kapcsolat kialakítása a kedves olvasóközönséggel, azaz Veletek. Látogassatok meg minket a Facebookon is, és nyomjatok bátran a Tetszik gombra!
Ha "lájkoljátok" az oldalt, garantáltan értesülni fogtok a kari hírekről és az újsággal kapcsolatos aktualitásokról. :)

“Facebook is a registered trademark of Facebook, Inc.”

2010. május 26., szerda

EFOTT sajtótájékoztató a BME-n

Idén nagy médiafelhajtást csaptak az EFOTT körül a szervezők, ennek keretében egyetemünk K épületébe is ellátogattak, méghozzá celebek társaságában: ismert emberek beszervezésével szerették volna felhívni a hallgatók figyelmét az idei fesztiválra. Tudniillik egy új kezdeményezést indítottak útjára, ösztönözték az egyes intézményeket, hogy saját sztárt válasszanak, aki képviseli majd őket a „celebkempingnek” nevezett sátortáborban.

Ilyen megfontolásokból kezdődött hát meg a Dévényi Tibi bácsi által konferált sajtótájékoztató, aki egyből azzal kezdte, hogy szeretne végig menni a sztárokon, persze a bemutatás miatt, de ez a jelenlévő Michelle Wild (a. Vad Kati) és Sári Évi miatt erősen kétértelműen hangzott. Egyébként meglepő módon az ide is csinosan érkező Sári Évi elmondta, hogy benne van ő a dagonyázós buliban is, akár gumicsizmában is trappol, ha úgy kívánja az időjárás. Persze a színházi munkái miatt nem tud majd végig Orfűn lenni, de igyekszik. A lányoknál maradva, Szandi is beígérte a fellépését, ő lesz a legfiatalabb retro fellépő. A piros pöttyös labda mellé lesz már piros sapkás és szoknyás nyolcvanas évek bugija. Vad Katalin, de ahogy talán jobban ismerjük őt, na meg persze munkásságát, Michelle Wild is elmondta, igyekszik majd minél több időt Pécs mellett tölteni; ez külön is érdekes, mivel ő a BME választott celebje. A kérdésre: „Hogy miért mi?”, azt válaszolta: „Itt a legmagasabb a százalékos aránya a fiúknak…” Lehet, hogy arra gondolt, a fiúk rajonganak a Jóban rosszban-ért? Karda Bea is itt volt, de őt lefoglalta, hogy levakarja magáról Benkő Dánielt, aki hozta dzsungelarc formáját. Aigner Szilárdtól természetesen egyből azt kérdezte az elemében lévő Tibi bácsi, hogy ugyan, milyen időnk lesz majd a rendezvényen? Persze erről korai lenne jóslásokba bocsátkozni, de azért megkaptuk, hogy feltehetőleg jó. Hajas Laci persze pikk-pakk újra belőné a séróját, ha esne is az eső. Komár Lacitól már csak privátban sikerült megkérdezni, miután a bemutatkozásában kiemelte, hogy immár 48 éve van a rock’n’roll szakmában, hogy mégis mit ajánlana ennyi idő alatt felszedett bölcsességgel a másnaposság problémájára? A válasza nem meglepő és az egyszerűség erejével dolgozik: „Egy sört. De csak ha nem vezetsz!”
Életbölcsesség és gyerekkorunk sztárjai (Tibi bácsi, Szandi és persze Michelle) mellett egy kis ízvilág ízelítőt is kaptunk. Zsíros kenyér EFOTT mintájú paprikaszórással, na meg persze málnaszörpi, csupa retro.
Aki átérzi és kedvet kapott: Pécs-Orfű, július 13-18.

PPetya


UPDATE! Egy karimás kolléga jóvoltából a következő linken képeket nézegethettek a sajtótájékoztatóról: http://fotogyujtemeny.hu/4/145/.

Műegyetemi zenekar koncertje

(Kattintásra olvashatóvá válik)

Hiánycikk lesz a kék homokozó vödör?

- Apúúúúúúú, ne vidd el a kék homokozó vödrömet! Most nem is voltam rossz.
- Apunak most szüksége van a vödrödre, majd veszek neked másikat.

És, hogy "apunak" mire is kell egy nagy, kék homokozó vödör?

Oroszországban nagyon elharapózott a megkülönböztető jelzéseket jogosulatlanul, indokolatlanul, büntetlenül, lépten-nyomon használó rendőrök (és nem rendőrök) száma. Már a civil lakosság között is kezdett terjedni a kék villogó, mivel ezzel fontos(abb) embernek tűnhetnek a delikvensek. Igen ám, de ez törvényileg tiltott. Erre jöttek a trükközők és a kevésbé bátrak, akik – tiltakozásképpen – kék vödröt kezdtek az autóik tetejére ragasztgatni, az ugyanis messziről megtévesztő lehet, ám nem büntethető, hiszen mégsem egy kék lámpa.





Mivel demokráciában élünk, így ami nem tetszik, az ellen bátran tiltakozhatunk. Így megy ez orosz földön is. Tehát szép lassan megjelentek a kéklámpások ellen tiltakozó kékvödrösök ellen tiltakozó kékvödrösök, akik kék vödörrel a fejükön, gyalogosan az autók között sétálva okoztak közveszélyt.


És hogy a lánc bezáruljon, erre már az igazi Kék Lámpások is megjelentek és megkísérelték a rendbontókat őrizetbe venni. De ugye cilinderben - és a vödör is ebbe a kategóriába tartozik - nem ülünk be az autóba, mert nem férünk el (max. egy Wagon R-be), meg mégiscsak azonosítani kellene az illetőt, így a rendőrség emberei kísérletet tettek az előírásos vödörtelenítés foganatosítására.

Ám elfeledkeztek az Oroszországban évszázadok óta élő Matrjoska-hagyományról...

Én csak azon csodálkozom, hogy ezt a "vödrözést" nem mi, magyarok találtuk ki. De amennyire majmolni tudunk mindent, ami egy kicsit is eltér a szokványostól - "autótuningolás" címszó alatt meg úgyis mindenki a homasita és tesco gagyit érti -, én már látom magam előtt a szlovák rendszámos Audi Q7-eseket kék vödörrel a tetejükön…


Forrás: autofilia.blog.hu

2010. május 19., szerda

Májusi számok




















Májusban két újság is megjelent a Közhír lelkes csapatának gondozásában.


A napokban zajlik a Hallgatói Önkormányzat éves tisztújító választása. A legutóbbi ciklusban munkálkodó hallgatói képviselők beszámolóit az elmúlt év eredményeiről a HK választási különszámban találhatjátok meg.

A másik újság pedig a menetrend szerinti májusi szám. A nyomtatott újság sajnos már elfogyott, de ha valaki nem jutott hozzá, ne legyen rest letölteni! Ennek központi témája természetesen a Kari Napok; elolvashatjátok a főkormányos-jelöltek élménybeszámolóit, továbbá szemezgettünk a KN alatt a díszterem mellett üzemelő üzenőfalra felkerült szösszenetekből is. Interjút olvashattok a Közhírt hosszú éveken át vezető, leköszönt főszerkesztővel, érdekes cikkeket például a jövő oldtimereiről és a Gyermekvasútról, élménybeszámolót a budapesti motorkiállításról, és még sok más érdekességet.

2010. május 16., vasárnap

Mert tökösnek lenni bűn

Anno megfogadtam, hogy Forma-1-ről nem írok itt a blogon, de most mégis kivételt teszek. Az utóbbi időben már nem követem olyan mélységben a száguldó cirkusz küzdelmeit, mint még korábban tettem azt, de ugye Monte Carlo az más. Ahogy Moldova György írta, "akit a mozdony füstje megcsapott"... ugye. Hát valahogy én is így vagyok ezzel. Akármennyire is egyre kevésbé tetszik a jelenlegi Forma-1, valahogy nem tudok Monte Carlo utcáinak nemet mondani, és szerintem vagyunk még így néhányan...

És hogy mire is akarok kilyukadni? Hát az igazi, nagybetűs VERSENY-re és KÜZDELEM-re, az EMBER ÉS GÉP CSATÁJÁRA, mert Monaco erről szól és a TÖKÖSSÉG-ről. És sajnos ez kezd egyre inkább kiveszni a mai Forma-1-ből. Pedig pontosan ez az, ami odavonzza az embereket és világszerte milliókat ültet vasárnap délutánonként a képernyők elé. Lehet szidni a mai a pilótákat, hogy nincs bennük annyi kurázsi, mint elődeikben, de nem ők a hibásak. A költségek annyira elszálltak, a szponzoroknak pedig a biztos helyezés a lényeg, a mérnökök meg már mindent jó előre kiszámoltak, a telemetrián mindent előre látnak, tehát a csapatoknak nem áll érdekükben pilótájukat kétes szituációkba belehajszolni. A kockázatvállalás hiányzik. Nem, most nem az eszetlen manőverekre akarom buzdítani a pilótákat, illetve a csapatokat, hanem az egészséges merészségre. Ahogyan a mostani hétvégén láthattuk is Fernando Alonsotól. A boxutcából rajtolva kockáztatott, megmutatta, hogy küzdeni is tud, ha kell. Tény, hogy volt a feneke alatt egy kiváló Ferrari (amit alig egy napja rommá tört, de a szerelői a futamra összerakták), de a szűk utcai pályán ez még kevés, oda kell tennie magát a pilótának is és tökösnek lennie. És Fernando egészen az utolsó kör utolsó kanyarjáig ki is tartott, de ekkor volt ott egy "nagy öreg", akit már mindenki leírt, és odapirított.

Történt ugyanis, hogy az utolsó kör befutójára - gyakorlatilag az utolsó kanyarra és a célegyenesre - a Safety Car elengedte a mezőnyt. Az új szabály szerint az első Safety Car vonaltól lehet előzni, amely a boxutca bejáratánál van. Monacoban egyébként is lehetetlen előzni, nem hogy 50 méter alatt. Tehát mindenki "nyugis" befutóra számított. Ám a jó öreg Schumacher olyat tett, amit kevesen gondoltunk volna. Akkor és olyan helyen előzte meg Alonsot, ahol egyszerűen már nem illik lehet, és ezzel a hatodik helyre jött (volna) fel...



És hogy miért írom azt, hogy volna? Mert a versenybíróság - élükön Damon Hillel - szabálytalannak ítélte meg a manővert és 20 másodperces büntetéssel súlytotta a hétszeres világbajnokot (ami jelen esetben az utolsó helyet jelenti, de ez most kevéssé lényeges). A videóból jól látszik, hogy a Sumi a vonalon kezdte meg az előzést, de még az autó orra sem tartott Alonso Ferrarijának hátsó kerekének tengelyvonalánál.

Tehát itt volt valaki, aki merész volt, húzott egy váratlant és megbüntették. És tudnánk még hasonló példákat felhozni (Hamilton korábbi esetei, stb.). Értem én, hogy a tiszta verseny, és a biztonság mindennél fontosabb, de ne "fojtsuk" már meg azokat a pilótákat, akik versenyezni jöttek, nem pedig sétakocsikázni (mert az előbbiek miatt szeretjük a Forma-1-et).

Az esetről készült felvételt kikockázva talán el lehet vitázni, hogy "de hát ott a vonal... és a szürke autó orra, meg a piros autó hátulja...", de az egész ügy csak odavezet, hogy a pilóták inkább nem mernek belemenni a kétes szituációkba és a biztonságra törekedve monoton körözgetnek, ami nekünk, nézőknek egyenlő az unalommal.

2010. május 11., kedd

HÖK tisztújító szavazás

Ha május, akkor itt a Közlekedésmérnöki Kar Hallgatói Önkormányzat éves tisztújító szavazásának ideje.

A szavazást megelőzően szokás szerint fórum is lesz, ahol bemutatkoznak a hallgatói képviselő-jelöltek.


A fórum helye és ideje:

Baross Gábor Kollégium Díszterme
2010. május 18. (kedd) 18 00
A részvételért 3 közösségi pont jár.


Szavazni lehet:

Baross Gábor Kollégiumban
  • 2010. május 18. (kedd): a fórum végétől 22 30 -ig
  • 2010. május 19. (szerda): 18 00 - 22 00
  • 2010. május 20. (csütörtök): 18 00 - 22 00

Z épület földszinten
  • 2010. május 19. (szerda): 10 00 - 15 30
  • 2010. május 20. (csütörtök): 10 00 - 15 30
A részvételért 3 közösségi pont jár.

EFOTT 2010

Ákos, celebkemping, magyar zenekarok minden mennyiségben, többtízezer egyetemista és főiskolás. Ez garantált 2010 legnagyobb hallgatói buliján, az Egyetemisták és Főiskolások Országos Turisztikai Találkozóján, július 13-18. között, Pécs-Orfűn.

Idén is megrendezik Magyarország legnagyobb hallgatói buliját az EFOTT-ot. Az Egyetemisták és Főiskolások Országos Turisztikai Találkozója a legrégebbi, legnagyobb kulturális - és könnyűzenei fesztivál Magyarországon. Az 1976 óta folyamatosan bővülő, magyar fiatalok által látogatott bulinak ezúttal is Orfű ad helyet, amely kiváló természeti adottságaival évről-évre egyre több szórakozni vágyót vonz. S emellett már csak hab a tortán az a pazar zenei kínálat, amelyet 2010-ben prezentálnak a szervezők. S, hogy csak egyet említsünk közülük: Ákos biztos, hogy fellép az EFOTT-on.

Idén még egy különlegességre is számíthatnak az egyetemisták és a főiskolások. Ez pedig a celebkemping. Ilyen még sehol nem volt, de hogy mi is ez valójában? A felsőoktatási intézmények hamarosan elkezdik a sztárvadászatot. Idén ugyanis az a főiskola vagy egyetem nyeri meg az egymás közti versenyt, aki több celebet állít az intézmény mellé, és hív meg a fesztiválra. Az EFOTT-ra érkező hírességek együtt állítanak sátrat és buliznak a fiatalokkal.

A legnagyobb hallgatói buli július 13-18. között Pécs-Orfűn várja a szórakozni vágyókat.

2010. május 7., péntek

Logikai rejtvény helyesbítés

Mivel néhányan jeleztétek, hogy nem tudtátok megoldani az e havi logikai rejtvényt, így utánanéztem a problémának. Sajnos sikerült hibát vétenem, mégpedig rögtön az első állításban.

Az újságban a következő mondat szerepel:
"A mesefigurák image-t vagy a másod- vagy a harmadévesek vették fel, de nem volt köztük Detre Gábor, aki a KN alatt ellenőr volt."

Ezzel szemben a helyes:
"A mesefigurák image-t vagy a másod- vagy az ötödévesek vették fel, de nem volt köztük Detre Gábor, aki a KN alatt ellenőr volt."

A hiba miatt elnézést kérek, remélem hűséges olvasóink megtalálják ezt a bejegyzést. :-)

A rejtvény megoldását itt elérhetitek.

Cenzúrálatlan üzenőfal

A Kari Napok alatt nagy erőkkel működött az üzenőfalunk, melyről a legutóbbi számban olvashattok is. A blog egyik funkciója, hogy a nyomtatásban megjelenő (terjedelmileg és tartalmilag) korlátozott újságot kiegészítse, ezért fogadjátok szeretettel az üzenőfal cenzúrázatlan változatát, melyet a képre kattintva érhettek el.

2010. május 5., szerda

Üzemlátogatás

Nem szereted a Tesco gazdaságos klasszikus light kólát és nem hiszel a Tesco Fitt csökkentett zsírtartalmú termékeiben? Viszont szeretnéd tudni, honnan is kerül az ország majdnem száz hipermarketének polcára nap mint nap rengeteg friss áru?
A Juvelog raktárprezentációval egybekötött üzemlátogatást szervez a Herceghalmon lévő TESCO Logisztikai Központba.

Időpont: 2010. május 19. (szerda)

Eljutás: Közösen, a Déli pályaudvarról a 13:21-kor induló vonattal. (Vonatjegy ára oda-vissza 460Ft)

Maximális létszám: 15 Fő

Jelentkezni a juvelog.info@gmail.com címen lehet!

A jelentkezési határidő: május 15.

A könnyebb elérhetőség érdekében, kérjük a jelentkezőket, hogy telefonos elérhetőséget is adjanak meg!

2010. május 4., kedd

Művészhajlamod-e van? Alkotási vágyadat ki-e éled?

Eleged van abból, hogy alkotási vágyad és kreativitásod csak a féléves házi feladatok táblázatkezelőből generált grafikonjainak cicomázásában, Bode-diagramok színezésében és Karnaugh-táblák szegélyének vastagításában élheted ki? Ódát tudnál írni arról, hogy milyen unalmas volt ma is az ábrázoló geometria? Filmet forgatnál arról, hogy a kénsav mire képes a Ch C14-ben felakasztott periódusos rendszerrel? Olyan szépnek találod a vezérműszíjat az új Audiban, hogy legszívesebben színdarabot írnál hozzá? Ha bármelyik kérdésre adott válaszod legalább egy talán, akkor Neked szól a következő felhívásunk.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő Műegyetemi Sajtóklub – a Bercsényi Hangstúdió, a GT Times, az Egyetemi Zöld Kör, az Impulzus, a Karima, a Kari Papír, a KÁTÉ, a Kémlelő, a Közhír és a PikkÁsz támogatásával - alkotói pályázatot hirdet a Műegyetem polgárai számára.

A pályázat témája: Szimpla.

Az előző tanévekben zajlott alkotói pályázatokhoz hasonlóan a Műegyetemi Sajtóklub a 2009/2010-es tanévben is azért, hogy lehetőséget teremtsen a hallgatók alkotói készségének megnyilvánulására, és népszerűsítse az újságírást, az irodalmi művészetet, a fényképezést, a környezettudatosságot, valamint a médiával foglalkozó hallgatói szervezeteket a Műegyetemen, alkotói pályázatot ír ki a Műegyetem polgárai számára.

Az alkotói pályázatot 5 kategóriában hirdetik meg: Próza, Vers, Természetfotó, Fotó és Grafika.

A beadás határideje:
2010. május 14.

A részletekért keresd a plakátokat egyetem szerte, vagy látogasd meg a Műegyetemi Sajtóklub honlapját!


HaBár buli

EZK biciklitúra

2010. május 1., szombat

Sötét évforduló

16 évvel ezelőtt, 1994 május elsején az autósport történetének legsötétebb hétvégéjét élte át. A Formula-1-es szezon negyedik versenyének, az Imolában megrendezett San Marino-i Nagydíjnak tragikus eseménysorozata végérvényesen megváltoztatta a sportágat. Ráébresztette az embereket, hogy sokkal jobban oda kell figyelni a biztonsági kérdésekre, hisz sok emberélet forog kockán, beleértve mind versenyzőket, mind a közönséget.

Már a pénteki edzésen benne volt a levegőben, hogy valami nincs rendben ezzel a hétvégével. Először a Jordan-Hart csapatnál versenyző Rubens Barrichello balesete borzolta a kedélyeket. Egy kettős lassító első ívét még bevette, ám a túl magas sebesség miatt a másodikról lesodródott, a rázókő megdobta az autóját, ami így 1 méteres magasságban szállt bele a gumifal tetejébe.



Az eset következtében azonnal megállították az edzést. A pilóta agyrázkódást és arcsérüléseket szenvedett, az eszméletét is elvesztette. Szerencsére komolyabb baja nem esett, másnap már saját lábán jelent meg a boxutcában.

A szombati napon sajnos már nem volt ilyen kegyes a sors. A 3. futamát teljesítő osztrák újonc, Roland Ratzenberger 300 km/h-s sebességnél elvesztette az uralmat Simtek-Fordja felett, és a kisodródó-pörgő autó a betonfalnak csapódott, és mintegy 100 méter sodródás után állt meg.



A helyszínre érkező mentőegységek kiemelték az autóból, de segíteni már nem tudtak rajta. Az orvosi jelentések szerint ekkor már kómában volt, sok vért vesztett, agyrázkódást, koponya- és nyakcsigolyatörést szenvedett. A balesetet valószínűleg a leszakadó első vezetőszárny idézte elő, ami miatt kontrollálhatatlanná vált a Simtek.

A versenyzőket természetesen sokkolta az eset, és vasárnap szervezkedni is kezdtek a pilóták érdekvédelmi szövetségének újraélesztése keretében, hogy hangot emeljenek a biztonsági feltételek javítása mellett.
De az események sora itt még nem ért véget... A verseny rajtjánál amolyan utolsó figyelmeztetésként a rajtrácson ragadt egy Benetton, amibe Pedro Lamy rohant bele Lotusával. A szanaszét repülő alkatrészek miatt 4 kört a safety car mögött tett meg a mezőny.



A verseny újraindítását követően Ayrton Senna vezette a mezőnyt... sajnos nem sokáig. A 6. körben a Tamburello kanyarban lassítás nélkül betonfalnak csapódott a Williamse, majd néhány forgás után megállt. A szombati eseményekre kísértetiesen hasonlító képsorok játszódtak le, a brazil versenyzőt helikopterrel szállították a bolognai kórházba, ahol néhány órás küzdelem után elhunyt.



A baleset pontos okát máig nem tudni biztosan, az eset után hosszú évekig elhúzódó pereskedés kereste a válaszokat. Ami biztos, hogy Senna halálát az ütközés erején túl a sisakján átfúródó kerékfelfüggesztés-rúd okozta.

Emlékezzünk meg a szomorú eseményekről, és közben jusson eszünkbe az is, hogy sok biztonsági fejlesztés ezek hatására indult meg, amelyek nélkül most talán Felipe Massa sem lenne már köztünk...



Kicsit bővebben a témáról itt.