2009. szeptember 30., szerda

Kirándulás

Ezúton adatik tudtára eme fecni olvasójának, hogy az Úr különös kegyéből a Hagyományőrző Öntevékeny Kör tagjai kirándulást szerveznek Selmecbányára.

Aki velünk kíván tartani e zarándoklaton, melynek időpontja az Úr 2009. esztendejének mindszent havának első hétvégéje, kérjük, jelezze az alant leírtak szerint.


Időpont: 2009. október 2-4.

Szállás: 7 EUR/fő/éj


Programok:

Szabadtéri Bánya Skanzen látogatás

Glanzenberg-táró látogatás

Szakestély

Városnézés


Jelentkezés: hagyomany@bgk.bme.hu

Hagyományőrző Öntevékeny Kör

A Hagyományőrző Öntevékeny Kör Tagfelvételt tart az alábbi időpontban.

2009. október 5. 20:00 HaBár

Amennyiben szeretnél részt venni a kör tevékenységében, szakestélyek szervezésében, stb. mindenképp gyere el.


Továbbá garatőrök jelentkezését várjuk október 21-re, a bALEKkeresztelő Szakestélyre.

Jelentkezni a Hallgatói Irodában lehet (hétfő-csütörtök 17:30-19:30).

Szeptemberi Közhír

Tegnap délután megjelent a Közhír legújabb száma. Aki még nem jutott hozzá nyomtatott formában, letöltheti INNEN.

Ízelítő a tartalomból:

BME Fesztivál 2009 - Elmondjuk, mi történt a négy nap alatt.

Kollégiumi felújítások - Utánajártunk a Díszterem újjászületésének.

Repülős események a nyáron - Olvashattok az ausztriai AirPower09 repülőnapról, illetve a Red Bull Air Race-ről.

Ésszel, biztonságosan motorozz! - Bemutató a Safety Hungary vezetéstechnikai tréningről.


Ezen felül természetesen a megszokott - Tanárinterjú, Katonai járművek, Rejtvény - és új - Mindmegittuk - rovatokkal, valamint más érdekességekkel is találkozhattok.

2009. szeptember 29., kedd

V. Létkérdés Konferencia: Válságaink


Helyszín: Gólyavár, ELTE Bölcsészettudományi Kar, 1088 Budapest, Múzeum krt. 6-8.
Időpont: 2009. november 6. Péntek, 10,00 – 18,00 óráig
Részletes program: www.letkerdes.hu

A Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola 2005-ben indította útjára a Létkérdés Konferenciát, ezt a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozatának keretében évente megrendezett, egynapos eseményt, ahol a mindenkit érintő és érdeklő igazi „létkérdéseket” vitatják meg természet- és társadalomtudósok, valamint különféle vallások teológusai.
Az idei Létkérdés Konferencia témája: VÁLSÁGAINK. Ezt a sokarcú, és manapság különösen aktuális témát érdekes előadásokkal, vitákkal és kerekasztal-beszélgetéssel próbáljuk meg körbejárni és megérteni. Különös hangsúlyt helyezünk a gazdasági, társadalmi és környezeti válság összefüggéseire, és igyekszünk nem csupán elméleti, hanem gyakorlati síkon is megragadni ezeket.
Ízelítőül az előadók névsorából: Babarczy Eszter, Buda Béla, Dusicza Ferenc, Mezei Balázs Petschnig Mária Zita, Sonkoly Gábor, Sivaráma Szvámi és Vida Gábor.

Jelentkezés és helyfoglalás: www.letkerdes.hu

Logup, 2009. október 7. 17 óra

Tám(asz)pont Iroda 2. rész

Oly sok iroda, hivatal, képviselet létezik azért, hogy könnyebbé tegye egyetemi életünket, segítsen akár lelki gondokkal küzdünk, akár külföldi ösztöndíjat szeretnénk elnyerni. A legtöbbször megéri kapcsolatba lépni velük, hiszen tényleg sokat segíthetnek, én most mégis egy másik oldalt szeretnék megmutatni. A történet folytatódik...


Illetve, hogy pontos legyek, a történet végéhez ért, illetve már a kezdete előtt be is fejeződött, ahogy az előző részben lehetett olvasni, de egy csattanó azért még maradt a végére. A lényeg ugye az, hogy Hallgató Huba egyetlen ponttal maradt le a hőn áhított Köztársasági ösztöndíjról. Végre valahára, másfél hónapos utánajárás után, sikerült kierőszakolnia, hogy megosszák vele a fellebbezés eredményét. Illetve már előre lehetett tudni az eredménytelenségét, csak ezt ugye elfelejtették hősünkkel is közölni.
Szóval megérkezett a levél, melyben részletesen taglalják, hogy mire mennyi pontot,kapott, majd láss csodát, a végösszeg éppen a bűvös 12 pont! Csak ugye itt lép életbe az apróbetűs szabály... Ennek pedig az a lényege, hogy az első két kategóriára (I. tanulmányok, II. szakmai tevékenység) kapott pontoknak maximum 10%-a kapható a harmadik kategóriára (III. sport és közéleti tevékenység). Mindez magyarra fordítva azt jelenti, hogy az első kettőből kapott 10 ponthoz nem adják hozzá a harmadikból származó 2 pontot, hanem egyet elvesznek, mert a tíz száralékos határ miatt csak ennyi adható.
Tehát, hiába a kiemelkedő, két félév alatt elért 65 kredit, a 4-es és 4,8-as tanulmányi átlag (I. kategória), a szakmai egyesületben való sok munka (II. kategória), de főleg az egyik kari és egy másik egyetemi öntevékeny körben betöltött vezető pozíció és elvégzett rengeteg feladat, a 10%-os szabály miatt nem kaphatja meg az őt megillető pontokat és így egyetlen ponttal lemarad a majdnem 350 ezer forintról... És akkor még meg sem említettük a két ponttal elbukott szociális támogatást...
Nem marad más hátra, mint bízni a recesszió mielőbbi enyhülésében és abban, hogy talán maradt még száraz kifli a szekrényben a konzervmájkrém mellé...

Légy Te is táblavadász!

Az index.hu-n olvasható az alábbi hír:

"Táblavadász akciót hirdetett a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság (PMRFK): az akció keretében arra kérik az autósokat, hogy jelezzék a feleslegesnek vagy megtévesztőnek ítélt közlekedési táblákat. A rendőrség azt kéri, aki ilyen táblát lát, juttassa el a KRESZ-tábla fotóját és az azonosításához szükséges helyszín pontos leírását a tablavadasz@pest.police.hu e-mail címre. A bejelentéseket október 1-je és november 1-je között várják. A bejelentéseket egy bizottság megvizsgálja, egyeztetett megoldási javaslatokat tesz, amelyeket eljuttat az érintett közútkezelőnek. A leghasznosabb észrevétel beküldőjét a PMRFK díjban részesíti. A rendőrség hangsúlyozza: a program csak a jelzőtáblával kapcsolatos bejelentések megtételére ad lehetőséget."


Kommentárként csak annyit, hogy legalább őszintén bevallják, hogy sem nekik (Pest Megyei Rendőr-főkapitányság), sem a közútkezelőnek halvány lila gőze sincs, hogy milyen táblákat és hova tettek ki.
Pedig az egyszerű ember azt hinné, hogy ezeket a táblákat tervszerűen, előremeghatározott helyekre teszik ki és valamiféleképpen dokumentálják is...

2009. szeptember 28., hétfő

Díszterem nyitóbuli

A Díszterem megújulásának alkalmából nyitóbuli lesz szeptember 30-án, szerdán este, 22 órás kezdéssel.

FELLÉPŐ:


A koncert INGYENES, ám jegyköteles, ezért előzetes REGISZTRÁCIÓ szükséges a Hallgatói Irodában, nyitvatartási időben (H-Cs 17:30-19:30). Közlekes hallgatók fejenként 3 jegyet válthatnak.

Baross Stand-up Club

A tavalyi év sikerei után idén ősszel is lesznek stand-up estek a Baross koli megújult Dísztermében. Az elsőre szeptember 30-án, szerdán kerül sor.

A program kezdési ideje 20:00, a fellépő pedig Felméri Péter.
Jegyár: 500 HUF

Jegyeket a tavalyi rendszer szerint lehet vásárolni, vagyis az esemény hetének hétfőjétől kezdve a Hallgatói Irodában nyitvatartási időben (17:30-19:30), a készlet erejéig. Egy fő csak két jegyet vehet, hétfőn csak közlekes diákigazolvány felmutatásával.


MÁV - Vonalbezárások

Az index.hu-tól már megszokott "velős" videót forgattak a tervezett mellékvonal-bezárások kapcsán Békéscsabán és környékén.


Ha nem indulna el a videó, akkor itt a link.

Pályázati eredmények

Rendszeres szociális támogatás:

Megszületett a 2009/10-es tanév őszi félévében meghirdetett rendszeres szociális ösztöndíj eredménye.

Ebben a félévben az a hallgató részesül szociális támogatásban, aki legalább 35 szociális ponttal rendelkezik. A minimum összeg 35 pont esetében 7000 Ft, a maximum összeg (100 pontra) 26000 Ft. A minimum ponttól és összegtől kezdve egy pont 292 Ft -ot ér. (A kiszámított összegeket 100- asra kerekítjük).

A saját eredményeit mindenki megtekintheti a https://szoc.sc.bme.hu/ honlapon bejelentkezve az eredmények menüpontban.


Alaptámogatás:

Ebben a félévben azon 2009 szeptemberében beiratkozott alap és mestreszakos hallgatók részesülnek alaptámogatában, akik legalább 35 szociális ponttal rendelkeznek és az 51/2007-es korményrendeletben meghatározott 1. vagy 2 rászorultsági kategóriába tartoznak.

Az alaptámogatás egyszeri juttatás, melynek összege alapszakos hallgatók esetén 59500 Ft, míg mesterszakos hallgatók esetén 89250 Ft.


Demján Sándor ösztöndíj:

A Demján Sándor ösztöndíjjal kapcsolatban továbbra sincsenek információink. Csak annyit tudunk, hogy a pályázati kiírást felülvizsgálja az Alapítvány az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
Amint többet tudunk erről a támogatási formáról, úgy értesítünk majd benneteket.


Fellebbezések a pályázatokkal kapcsolatban:


Az előző féléveknek megfellően idén is lehet fellebbezést benyújtani, de CSAK eljárási hiba miatt. Új pályázatokat, illetve hiánypótló igazolásokat nem áll módunkban elfogadni.

A fellebbezési adatlap megtalálható az alábbi linken.

Fellebbezés ideje: 2009. szeptember 28.- 2009. október 2. 13:00

A fellebbezéseket az EHK irodában, a K épület I. em. 51-ben adhatjátok le Ungvári-Partl Nikolettnél.

2009. szeptember 27., vasárnap

Szakmai Nap

Szeptember 30-án, szerdán a Közlekedésmérnöki Szakkollégium Szakmai Napot tart, amelyre minden érdeklődőt szeretettel vár.

A program:
  • 13:00 Szalma Botond előadása a hajózás helyzetéről a válság idején
  • 14:00 Budapesti Közlekedési Szövetség előadása a szervezet működéséről, céljairól, eredményeiről
  • 15:00 A MOL előadása a cégen belül megvalósuló nemzetközi logisztikáról – hogyan jut el a termék a kitermelési helytől a fogyasztóig
  • 14:30-16:30 Járműbemutató az egyetemen!
- A BKV Brüsszelből vásárolt buszsorozatának egy darabja áll be az egyetem területére
- A fővárosi tűzoltó-parancsnokság 4 járművel vonul fel szintén az egyetemen belül!

16:30-tól vetélkedő a Baross koli Dísztermében, mely során csapatokban bizonyíthatjátok, hogy mennyire vagytok tájékozottak az egyetemet, a kart és a szakmát érintő kérdésekben, valamint hogy mit sikerült elcsípni a Szakmai Nap során az előadásokból és a járműbemutatón.


A vetélkedő támogatója a Red Bull. 20 órától Stand-up előadás szintén a Díszteremben!

2009. szeptember 26., szombat

Tűzz Csucsu! (R.I.P.)

Mindenki Ötvös Csöpije tegnap örökre "elhajózott" közülünk. Talán senkinek nem kell bemutatni a magyar Bud Spencert, Bujtor Istvánt. Rengeteg magyar filmben szerepelt, de talán legismertebbek ezek közül az Ötvös Csöpi-filmek.
Sokaknak talán a nagy pofonokról marad emlékezetes, de egy közlekes számára a vitorlás és autós jelenetei is feledhetetlenek.

Emlékezzünk rá így!

Talán a legismertebb ilyen jelenet a Pogány Madonna című filmből:



(Megjegyzés: A videó elején látható ütközés eredetileg nem volt benne a forgatókönyvbe, véletlenül alakult így. De annyira jól sikerült, hogy végül bennehagyták a filmben.)


Nyugodjék békében!

2009. szeptember 25., péntek

Sportautó, hajó, tengeralattjáró... hmm?

A kétéltű, Budapest utcáit járó turistabusz (RiveRide) kapcsán egy kicsit szétnéztem a kétéltűek terén, és ezt a gyöngyszemet meg kell osszam veletek:

2009. szeptember 24., csütörtök

A Keleti pu. egy napja

Magasról nézve az utca olyan, mint egy nyüzsgő hangyaboly. Nincs ez másként a vasúttal sem, kellő távolságból szemlélve, mintha csak egy terepasztalt néznénk. A következő videó eredetije egy 8 órás felvétel, ami a Keleti pályaudvar csarnokának tetejéről készült. 50-szeres gyorsítással közel 10 percbe sűrítve végigkövethető egy átlagos nyári nap.

Troli nyílt nap


Kattintásra nagyítható!


2009. szeptember 23., szerda

Karikatúra #2

Az újság hasábjain már sikert arattak a "közhíres grafitember" munkái, itt az ideje, hogy apránként a blogot is meghódítsák a rajzok.




Tanulmányi ösztöndíj

Kihirdetésre kerültek a tanulmányi ösztöndíj táblázatok, ahonnan mindenki kikeresheti, hogy mennyit fog kapni az őszi félévben.

Osztatlan képzés

BSC képzés

Ösztöndíjosztási elvek

2009. szeptember 21., hétfő

Tám(asz)pont Iroda

Oly sok iroda, hivatal, képviselet létezik azért, hogy könnyebbé tegye egyetemi életünket, segítsen akár lelki gondokkal küzdünk, akár külföldi ösztöndíjat szeretnénk elnyerni. A legtöbbször megéri kapcsolatba lépni velük, hiszen tényleg sokat segíthetnek, én most mégis egy másik oldalt szeretnék megmutatni.



Hangsúlyozom: a következő történet ismereteim szerint egyedülálló, de talán némi tanulsággal szolgálhat mindenkinek. Történt ugyanis, hogy a nyár elején Hallgató Huba levelet kapott a Neptun üzemeltetéstől, miszerint meghosszabbították a köztársasági ösztöndíj pályázatának leadási határidejét. Hősünknek éppen semmi különösebb dolga nem akadt, ezért utánanézett a követelménynek.

Na, ennek a fele sem tréfa: két egymást követő félévben legalább 4-es tanulmányi átlag, minimum 27 kredit megszerzése mellett… és ez még mindig csak az alap, ezért még nem jár pont. Mit ad Isten, hősünk az előző két félévben valami számára is hihetetlen teljesítményt produkált: az első éves bukdácsolások után szerzett 35, majd 30 kreditet, mindezt 4,7, illetve 4-es átlaggal. Tehát a beugrót teljesítette, ami még édeskevés, hiszen más tevékenységet is kell végezni, nem is keveset, hogy elnyerhető legyen a pályázat. Viszont ez sem tűnt elérhetetlennek, hiszen vezetője volt az egyik kari körnek, dolgozott egyetemi körben, fontos pozíciót töltött be egy másik egyetemi körben és egy szakmai témában tevékenykedő szervezetnek is fontos láncszeme volt.

Ennek alapján beszerezte a szükséges igazolásokat, némelyiket szkennelve, némelyiket a portán felvéve és leadta a pályázatot, majd sokáig élt benne a remény, hogy talán ő is részesülhet belőle kezdte elhinni, hogy nem csak TDK-t nyert és igazi fiatal zseniket tekintik fontosnak az egyetemen, hanem azokat is, akik szorgalmasak és a szívüket-lelküket kiteszik a közösségért és szaktársaikért. Nem utolsó sorban, az elnyerhető támogatás sem lett volna utolsó szempont, hiszen így nem kellett volna továbbra is oly sok munkát vállalnia az egyetem mellett, hogy mindenre jusson pénze.

Hősünk nyugodtan kivárta az eredményhirdetés idejét, melyen jött az első – ugye lelke mélyén már várt – hidegzuhany: nem javasolják a köztársasági ösztöndíjra, és ami idegesítő, egyetlen ponton múlott az üdvösség.

No, sebaj, meg kell próbálni érdeklődni, lehet-e fellebbezéssel élni. Írt is egy levelet Képviselő Kázmérnak, aki azt válaszolta, küldjön egy e-mailt annak csatolásával, hogy milyen területen szeretné megtámadni a határozatot. Abban a pillanatban továbbította is az igényt, miszerint két, egyetemi tevékenységét sem vették figyelembe a pontok meghatározásánál. K. Kázmér megkapta a levelet és jelezte, hogy hamarosan összeül a fellebbviteli bizottság és megtárgyalják az esetet. Eltelt két hét, semmi értesítés, mire érdeklődésére Kázmér azt válaszolta, hogy sajnos az embereket nagyon lefoglalták a kari gólyatáborok, de pár nap múlva az első teendők között fog szerepelni az ügye, mindez történt augusztus 19-én.

Azóta Hallgató Huba levelek tucatjait küldte Képviselő Kázmérnak, de semmilyen választ nem kapott.A regisztrációs héten személyesen kereste Kázmért a Támpont Irodában, ahol nem sikerült megtalálnia, éppen nem tartózkodott bent. Ezt még megkísérelte néhányszor, amikor is értésére adták, hogy Kázmér nagyon ritkán van csak bent, próbálja meg az EHK Irodában. Hősünk megtette, ahol azzal fogadták, hogy hetente talán egyszer van bent, írjon neki e-mailt. Amit már nem kevésszer megtett előtte. Ezután azt tanácsolják, hogy próbáljon az EHK elnökével, Elnök Ernővel beszélni. Őt sem sikerült bent érnie, így maradt számára a legutolsó tanács kivitelezése: újabb e-mail, ezúttal Ernőnek. Néhány próbálkozás után szintén nem kapott választ, amikor is újra személyesen próbálkozott, de ezúttal nem bízta a véletlenre: lezárt borítékban hivatalos levelet adott át az ott dolgozó munkatársnak, melyben leírta panaszát, ha már máshogy nem sikerül felelős személlyel érintkezésbe lépnie, talán majd így.

Azóta szintén semmi válasz és közben felkerült a Támpont Iroda honlapjára a végleges rangsor, mely után a folyósítás veszi kezdetét. Hősünk szerepel ugyan a listán, de csak a várólistán, azon is előkelő, vezető helyen, de ugye ez nem sokat jelent.Kínálkozott egy nagy lehetőség, amit hősünk megragadott, majd kis híján sikerült is elérnie az ösztöndíjat. Azonban, amikor szüksége lett volna a hivatal személyes segítségére, egy ideig hitegették, majd teljesen zárt fülekre és ajtókra talált és hosszú várakozás után, természetesen oda lett a lehetőség.

Mi maradt? Az átlagos egyetemista érzése, a hajnali kelések, a hosszú délutáni munkák, a napfelkeltéig tanulások. Hallgató Hubának és szerintem, sok más egyetemista társának nem jött volna rosszul az a 10 hónapon át utalt havi 34 ezer forint, valamint az oklevél, amit olyan sok, az egyetemi közösségért végzett nonprofit munkája után kapott volna.

Szeretném megjegyezni, hogy én személy szerint, hasznosnak találom a fent leírt irodák létét, hiszen oly sok esetben segíthetnek nekünk, diákoknak, megtalálni a helyes utat az egyetemi élet útvesztőiben. Ezért nem ítélek el senkit, de mindenképpen megfontolandó a háborús szólás, miszerint „sebesültetek nem hagyunk hátra”. Ennek alapján, aki hanyag, nemtörődöm és csak a hatalom érzete miatt foglal el egy pozíciót, olyanok elől foglalja a helyet, akik tényleg segíteni szeretnének. Mert így az egyetemi életért oly sokat tevő érezheti úgy, hogy semmibe veszik őket, amint tényleg igénybe szeretnék venni az iroda szolgáltatásait.

Támaszpont Iroda: minden Teérted van, de semmi jogod nincs a minden közül bármit is akarni!

Kutatók Éjszakája


A BME-s programok megtekinthetőek ITT.

2009. szeptember 20., vasárnap

Közhír ülés


Nem a Gépelemek Tanszéknek ajándékoznád minden tehetséged? Többet érzel Magadban, mint az asztalfióknak írni? Kezdő logisztikus, de profi szervező vagy? Örömmel várunk, ha kedvet érzel a rajzoláshoz, cikkíráshoz, vagy akár az újság szerkesztéséhez!

Ha van bármilyen cikkötleted, netán kész írásod, versed, rejtvényed, rajzod, vagy otthonosan mozogsz a grafikus programok terén, netán komolyabban foglalkoznál szerkesztési, vagy szervezési feladatokkal, esetleg gyakorlatod van a honlapkészítés területén, akkor Rád van szükségünk! De ha csak szeretnél az újság munkálataiban segédkezni és egy nagyszerű csapat tagja lenni, akkor is örömmel várunk szerkesztőségi ülésünkön 2009. szeptember 22-én (kedden) 17 órakor a Baross koli Hallgatói Irodájában!

2009. szeptember 19., szombat

Hoztam fotóóóót!

Sziasztok! GrafUr vagyok, negyedéves közlekes (huh, leírni is rossz), kb harmadéves közhíres, és friss közhír-blogos! :) Mostantól én is a közhír blog szerkesztői közé tartozok, és velük együtt színesítem én is a blogot.
Van, hogy a közhírben kevés nekem egy (esetleg kettő) oldal, ezért egyes cikkek hosszabb verzióit szeretném itt közzé tenni, valamint privát blogomra íródó közlekes vonatkozású bejegyzéseket is szívesen bemásolok majd ide is! De lesznek majd általam készített fotók, érdekes videók, beszámolók, vélemények, egy szóval mindenféle. :)
Ahogy egy jó társaságba érkezni illik, én sem jöttem üres kézzel: A BME fesztivál szerdai és csütörtöki napjára fényképezőgéppel mentem, és az ott készített fotókat hoztam ajándékul.







Pár "legjobb" fotó után ITT tudjátok megtekinteni az összeset.

Szakmai szemmel

Még februárban a gimnáziumom pályaorientációs programjának jóvoltából (fel kellett írni, milyen szakmában szeretnénk elhelyezkedni, és találtak nekünk egy olyan embert, aki a leendő szakmánkat űzi, akihez igazolva elmehettünk egy munkanapjára) volt szerencsém látogatást tenni Kupcsik Gyula közlekedésmérnöknél a Fővárosi Közterületfenntartó forgalomirányító központjában, ahol ő Bp kb. 1000 jelzőlámpás csomópontja közül a 700 központilag irányítottból 200-ért felel. Ott ismerkedtem meg olyan fogalmakkal, mint hangolási- és fázisterv, jelzéskép, kiegjelző, stb. (Mindig érdekelt a forgalomirányítás, főleg az automatikus fele.) Nos, ezen a napon találkoztam azzal a mérnökúrral is, aki a cikk tárgyát képező csomópontot tervezte, amelyet ma végre lencsevégre kaptam (Ferihegy, D-porta, Vecsés felőli kanyarodó- és buszsáv). Mindig furcsán néztem az egyik lámpacsoportra, amelyet most már szakmai szemmel látva rájöttem, eléggé nagy a káosz körülötte.
Elemzem, miért: a lámpacsoport egy főjelzőből és két kiegészítő jelzőből áll. A főjelző szabványos, három lencsés jelzőtest, jelzésképe jobbra mutató nyíl. A bal oldali kiegjelző BUSZ jelző, míg a jobb oldalsó nyilaszöld. Az útpálya: két Pest felé haladó sáv, mellette egy buszmegálló, majd az utána következő rövidke szakasz buszsáv, utána pedig jobbra kanyarodó sáv. A csomópont pedig a következő ciklust követi (szerintem): ha van kikanyarodó a reptér területéről, a hurokdetektor jelzi az igényt a központi vezérlőnek, amely pirosat ad a Pest felé tartó forgalomnak. Először az első stopvonal kap pirosat, majd a második (igen, kettős stopvonal van Vecsés felől). Ezzel együtt ez az oldalsó jelző is pirosat ad, megállásra kényszerítve bárkit, aki az amellett lévő stopvonal mögött van. De ez az állapot kb. 2 másodpercig tart, mert utána azonnal semlegesíti magát mindkét irányból. Egyszerre gyullad fel a BUSZ jelző, amely a buszt a megállóból balra engedi ki az előrébb elhelyezkedő stopvonal mögé (tehát a kocsisor elé). Ennél érdekesebb, hogy kigyullad a nyilaszöld is, amely szöges ellentéte a főjelző nyilaspirosának. Tehát a lámpa azt mondja: továbbhaladni tilos, kivéve balra és előre (más lehetőség meg nincs :D). Tovább fűszerezi a dolgot, hogy míg az első stopvonalnál lévő barátunk semmibe veteti önmagát, a második lámpa sima nyilaszöldre vált. És most a képen vettem észre, hogy a hátsó lámpán is van egy kiegjelző jobb oldalt, amelyről viszont el nem tudom képzelni, mit csinálhat, hiszen nyilaszöldön annyira nincs mit kiegészíteni. De ha jól emlékszem, a tervező mérnökúr azt mondta, az nincs is bekötve, hiszen nincs értelme. És akkor egy kis ráadás: a BUSZ jelző felgyulladásakor a taxisok előszeretettel vágnak a buszmegálló sávjából a kocsisor elé, mondván: az a buszsávban közlekedőknek ad utat, így ők arra jogosultak, mivel utast épp nem szállítanak (ha jól emlékszem, taxi ebben az esetben közlekedhet buszsávban). Szóval ez az én kedvenc csomópontom.

Iron Hook

28 csapat... 1 pálya... 8 ember... 4 fal... 2 kapu... 1 labda... öldöklő küzdelem... káprázatos cselek... nagyszerű csapatjáték... gyönyörű gólok... és csak 1 maradhat. Ez az Iron Hook.

A nagy bajnokságokhoz hasonlóan, az Iron Hook küzdelmei is elkezdődnek a Baross koli dühöngőjében.
A mérkőzések a 3. oktatási héten indulnak és hétfőtől csütörtökig 18 órától 22 óráig láthat mérkőzéseket a nagyérdemű.

Nem maradt más hátra, mint hogy jó mérkőzéseket, sportszerű küzdelmet kívánjak, és győzzön a jobb!

A mérkőzésekhez ráhangalódásképpen egy videó:



És még egy, amelyből sok szépet el lehet lesni és reméljük minél több megmozdulást viszontláthatunk a dühöngőben is. ;)

Iron Hook csoportbeosztás

Szeptember 17-én, csütörtökön lezárult a nevezés az Iron Hook őszi kiírására, és a szervezők megtartották a csoportkör sorsolását is.

A csoportbeosztás a következőképpen alakult:

A csoport
Kárl FC
Fitless FC
EEEEE
Body Check
Retardált Rombolók
Asztalon Villa
Kés Villa Anál

B csoport
Rába Stock
Boszik
BEERKÁK
Utcai Ámokfutók
Mi FC
Idén triplázunk
SörMEGAzsömi

C csoport
Egyesült Állatok
HUHUBAGOLY
Papa
All In
Lumbágooo
Sampion SC
Hey Bobby

D csoport
Lelkes Öreg Lányok
Fél Tonna
Bernoulli-ék
Faláb FC
D-Kahn Inter U
Mentor
Ex-HK

A csapatok elérhetőségei megtalálhatók ezen a linken.
Az Iron Hookról mindent: a "hivatalos" oldalon.

M(indig)Á(llunk)V(árunk)

Híres-míves kis országunkban van egy társaság, ami (elvileg) arra hivatott, hogy minket - az ország különböző pontjaiba utazókat - eljuttasson egy bizonyos menetrend szerint A pontból B pontba.
Na már most. Itt a hangsúly. A menetrend. Ha csak úgy ki kellene menni a Keleti-pu.-ra, és várni céltalanul a vonatot, akkor kimennék és várnám céltalanul, amíg nem jön. Azonban nekik (elvileg - túl sok az elv, kevés a gyakorlat...) van két szép nagy táblájuk, ahová kiírják, hogy mikor jön A pontból és mikor megy B pontba a vonat. És mi kimegyünk, megnézzük, és megörülünk, hogy "Juhj de jó, 6-kor megy haza vonat!" Aztán jön a hidegzuhany. "Tájékoztatjuk az utasokat és a vonatra várakozókat, hogy a menetrend szerint 18 óra 3 perckor B pontba induló gyors vonat műszaki okok miatt előreláthatólag 20 perc késéssel indul..." bla-bla-bla. Aztán az a 20 perc 40... 60... 80... 100... 120... 120 perc késés. Értitek ezt? Haza kéne érni fél 10-re, és fél 12 után esem le a vonatról holt fáradtan. És még csak annyit sem mondanak, hogy bakkfitty. Mert minek? A kedves utas mindig türelmes és megértő...
Szerintük. Szerintem meg egyszer kiborul a bili. És lesz nagy hepaj. Vagyis nagyon remélem. Mert ráférne már egy dózerolás és újjáépítés erre az egész kócerájra...

2009. szeptember 18., péntek

Internet regisztráció

Kolisok figyelmébe ajánlom az őszi internet regisztrációt, mely szeptember 14. 00:00-kor kezdődött.

Regisztráció menete:

1.) On-line regisztráció.
2.) Regisztrációs díj befizetése a hallgatói irodában (H-CS 17:30-19:30).

Regisztrációs díj:
2009.09.30. előtt fizetve 5.000Ft
2009.09.30. után fizetve 10.000Ft

2009. szeptember 17., csütörtök

"Flashmob" a mobilitási héten

Szerda délután szokatlan forgalmi jelenségnek lehettek tanúi a Blaha Lujza téren közlekedők: "zebrafoglalók" keltek át a felszínen - természetesen a forgalmi rendhez igazodva. A spontán jellegű tömegmegmozdulást (flashmob) a Budapest Korzó nevű, a városi közlekedés élhetőbbé tételét célul kitűző szervezet hozta össze. A megmozdulás lényege szerint a csoport transzparensekkel kelt át a Rákóczi úton és az Erzsébet körúton, mindig a jelzőlámpákhoz igazodva, az aluljárók kora előtti zebrák vonalát követve. Mindössze a jobbra kanyarodókat zavarták kis mértékben, a 17 órakor kezdődő, 17 perces "zebrafoglalás" azonban nem okozott komoly fennakadást. Lehet, hogy ez az egyszerűbb módja a Blaha akadálymentesítésének?

Bővebben itt olvashatsz a mozgalomról.

Te is nagy akarsz lenni!?!

Einstein azt mondta: „Nem vagyok különösebben tehetséges, csak szenvedélyesen kíváncsi.”

Hát én sem vagyok egy különösebb nagy tehetség… Sőt! Olykor még az a mértéktelenül nagy kíváncsiságom sem elég, amivel megáldott a sors. De! A kíváncsiság mellé társult egy jó nagy rakás akaraterő, egy halom öntudat, és egy csöppnyi bátorság – ami csupán ahhoz kell, hogy az akaratomat véghez vigyem. Sokszor a lelkesedés alábbhagy, gyakran kiszalad a számon az a bizonyos „De én ezt nem tudom!”, azonban valahogy mégis mindig lábra állok újra és újra, és nekikezdek huszonharmadszor is annak, ami huszonkétszer nem sikerült. De miért? Mert akarom. Mert nem hagy nyugodni az „Én”. Mert azt mondja, hogy csináld! És mert én is a nagyok közé akarok tartozni… Pontosan ezek azok a dolgok, amik miatt létrejött a Kutatók Éjszakája elnevezésű program. Mert mások is kíváncsiak. Mások is akarnak. Mások is a nagyok közé szeretnének tartozni. Nem. Nem szeretnének. AKARNAK!

Te is akarsz? Gyere el szeptember 25-én! Ők ott lesznek. A nagyok. És azok is, akik már elindultak a naggyá válás útján. Mert aki eljön, az már elindult…

Még drágább az életed

Ha lehet választani, akkor inkább a 200 dolcsi...

10 dolog, amit...

...véletlenül se tegyünk, ha repülőn utazunk!

Közlekedésmérnöki kar diplomaosztó ünnepség

Idén ősszel is megrendezésre kerül a Közlekedésmérnöki kar diplomaosztó ünnepsége, melyen a frissen végzett mérnökök vehetik át kemény munkával megszerzett diplomájukat.

Az ünnepség ideje és helyszíne:

2009. 09. 25. 11:00

K. épület Aula, K. I. 65., K. I. 66.


Gratulálunk az Ifjú Mérnököknek!

Európai Mobilitási Hét


2009. szeptember 16., szerda

Különös verseny

Ma, azaz szeptember 16-án vette kezdetét az Európai Mobilitási Hét. Ennek nyitánya a Közösségi Közlekedés Napja.


Ezen alkalomból különös versenyt tartottak a ma reggeli órákban. A média figyelme által kísérve 3 csapat versengett, hogy a Gödöllő vasútállomásnál található P+R parkolóból melyikük ér leghamarabb a Stadionokhoz. A rajt 7 óra 15 perckor volt. Az egyik csapat HÉV-re, a másik vonatra, a harmadik pedig autóba szállt.
A célba elsőként a Keleti pályaudvar érintésével, a vasúton utazó csapat érkezett, mintegy 50 perccel az indulás után. A második helyre kb. 10 perccel később az Örs vezér terén metróra átszálló "BKV-egység" érkezett meg, míg további 10 perccel később, az indulástól számított 70 perc körül az erős forgalmú Kerepesi úton érkező autó is befutott.
A Stadionoknál sajtótájékoztatót tartottak, melynek fő attrakciója az Alstom metrószerelvény volt, melyet a nagyközönség is kívül-belül megcsodálhatott.

Bringázz az egyetemre!


A nagy sikerre való tekintettel ősszel újra indul a "Bringázz az egyetemre!" kampány.

A tavaszi fordulóban egyetemünk sikeresen szerepelt, hiszen a bringások arányát tekintve a második helyet szerezte meg az egyetemek és főiskolák sorában.
Ami talán még ennél is fontosabb, hogy karunk a nevéhez méltóan az élmezőnyben végzett. A Közép-Európai Egyetemmel holtversenyben a harmadik helyet szerezte meg a közlekkar. A BME-s karok közül egyedül a Természettudományi Kar végzett előttünk.
Gratulálunk!

A teljes lista megtekinthető itt.

Bringára fel! Hajrá BME!

Google Earth Flight Simulator

Talán senkinek sem kell bemutatni a Google Earth programot. Ám van egy közlekedési szempontból érdekes funkciója, amit nem biztos, hogy észrevesz az ember, ha csak műholdképeket nézeget.

Ez nem más, mint egy repülőszimulátor, ami a 4.2 verziótól található meg a programban. Ebben még egy trükkel lehetett előcsalogatni, a későbbi verziókban viszont már külön menüpontot kapott (Tools\Enter Flight Simulator...). Ide kattintva egy párbeszédablak jelenik meg, ahol választhatunk repülőgépet (F16 sugárhajtású vadászgép vagy Cirrus SR22 légcsavaros kisgép), illetve egy induló repteret, vagy hogy a jelenlegi nézetből váltsunk-e a pilótafülkébe.
A használathoz elég jó leírás található a Google Earth honlapján. Az irányítás nem egyszerű, de megszokható. A minőség természetesen nem egy Microsoft Flight Simulator, de ahogy mondani szokás, ajándék lónak ne nézd a fogát. :) Ízelítőül itt egy bemutató videó:

2009. szeptember 15., kedd

Háttérkép mindenkinek rovat

Renault Mégane Trophy 2009
A nagyfelbontású háttérképhez kattints a képre!

Höfö kettőspont

Amikor az ember... bocsánat, gólya egyetemre kerül, sok fogalom átértékelődik, egy pár megszűnik, születik is néhány. Eddig a legszembetűnőbb a házi feladat fogalmának drasztikus megváltozása. Gimiben ha feladtak valamit, már akkor is ceruzánkba dőltünk, ha az olvasandó fejezet mondjuk meghaladta a 15 oldalt, vagy épp egy 20 másodfokú egyenletet kellett elvégezni. Aztán ha nem csináltuk meg, elég volt szépen pislogni, és kaptunk haladékot, vagy legrosszabb esetben kaptunk egy hiányt. De hohó, mit sem sejtettünk akkor még a mérnökök világáról, ahol igaz, a tanárok kollégának szólítanak minket, de pechünkre ezzel együtt kollegiális szintű tudást is várnak el tőlünk - már ami a műszaki rajzokat, műábra házikat illeti. Szolidan felhívják figyelmünket a höfö elérési helyére (természetesen a neten), a gólya el is zarándokol oda egérmutatójával, majd csak nézi, nézi hosszú perceken keresztül a feladatokat, és azon gondolkodik: "Ez másoknak kisujjból kirázva megy? Csak én nem vagyok mérnöknek való? És egyáltalán hogy várhatják el, hogy rögtön elsőre tökéleteset alkossunk?" Fogja az előző generáció egyetemi éveiből visszamaradt néhány A3-as dipa egyikét, bizonytalanul, mindent gondosan megmérve meghúzza a keretet, meg is számozza, meghúzza az első vonalat, majd a másodikat, megvan az első kör középpontja. Kész a két kör, és itt megáll a tudománya, a határidő viszont könyörtelenül masíroz felé. "Kérem, én csak egy kis gólya vagyok, nem okleveles mérnökmester!" gondolja magában.

Mérnöknek lenni hatalmas önállóságot feltételez, tudom. Úgy látszik, ez szépen lassan kezd is előbukni... Gondolom, megszokható, de így elsőre azért kicsit mellbevágó.

Karikatúra #1

Az újság hasábjain már sikert arattak a "közhíres grafitember" munkái, itt az ideje, hogy apránként a blogot is meghódítsák a rajzok. Jöjjön hát az első kör:

2009. szeptember 14., hétfő

Kari BME ösztöndíj pályázat

A BME Közlekedésmérnöki Kari Hallgatói Önkormányzata pályázatot hirdet a Közlekedésmérnöki Kar teljes idejű képzésben résztvevő hallgatói számára az 2009/10. tanév őszi félévére kari BME ösztöndíjra.

Pályázhat minden olyan teljes idejű képzésben résztvevő hallgató, aki a tanulmányi munkán kívül más - a Karhoz köthető - szakmai vagy közösségi tevékenységet is végez. A pályázatnak tartalmaznia kell az előző félév szakmai és tudományos munkáját és a Kar érdekében végzett közösségi tevékenység leírását. Az érdemeket igazoló dokumentumok másolatát (pl. versenyen elért helyezés stb.) a Hallgatói Irodában kell leadni. Más érdemleges tevékenységről (pl. demonstrátori, közösségi, stb.) rövid beszámolót kell írni a pályázatban, és a referenciát biztosító személy ajánlását, aláírását csatolni kell.

A Kari Hallgatói Képviselet ellenőrzi a benyújtott pályázatok hitelességét, és amennyiben a pályázat valótlan adatokat tartalmaz, a pályázót kizárja.

Az elbírálás pontozásos rendszerben történik.

Pályázati adatlap letölthető INNEN!


A pályázatok beadási határideje:
2009. szeptember 20. (vasárnap) 20 óra

A pályázatokat a hok@kozlekkar.hu e-mail címre kell elküldeni, a pályázatok megérkezéséről 24 órán belül visszaigazoló e-mailt küldünk!

Drótszamárral a közlekedési piramis csúcsán

Korábban már olvasható volt itt a blogon a KRESZ módosítás tervezetéről egy bejegyzés. Az akkor véglegesnek szánt KRESZ-módosítások közé azóta számos újdonság bekerült, amelyek mind a kerékpárosokat védik az autósokkal és a gyalogosokkal szemben. Egyes pontok már az abszurdum határát súrolják.


De nézzük sorban:

- a kerékpárosnak nem lesz kötelező a kerékpárút használata

- előretolt kerékpáros felállóhelyek a lámpás kereszteződésekben

- nyitott kerékpársáv

- megszűnik a szoros jobbra tartás a kerékpárosoknak

- változik a kerékpár fogalma

- változnak a kanyarodásra vonatkozó elsőbbségadási szabályok


Azt hiszem nem árulok el nagy titkot azzal, hogy komoly visszahangja lesz a módosításoknak és nagyon nehéz lesz elfogadtatni - ha egyáltalán el lehet - az autós társadalommal.
Mindenesetre kíváncsian várjuk a fejleményket.

A témáról bővebben itt olvashattok.

Kutatók Éjszakája 2009


Szenvedélyes kíváncsiság

2009. szeptember 25.

Kutatók Éjszakája

2009. szeptember 13., vasárnap

Az őszi félév időbeosztása

Még alig kezdődött el a 2009/2010-es tanév őszi féléve, a műegyetemistának már ez is sok volt, kell egy kis szünet. :) Ha nincs munkaszünetinap, akkor csinálni kell!

A BME fesztivál második napja (szeptember 15.) rektori szünet lesz, tehát kedden nincs előadás, sem gyakorlat, sem labor, csak sok mozgás, rengeteg jó arc, és fergeteges hangulat. Erről szól a MOL Műegyetemi Sportnap. Kapcsolj ki aktívan! Több sportágban is kipróbálhatod magad: műfüves labdarúgás, streetball, röplabda, tenisz, atlétika és még sok másban is.
A MOL Műegyetemi Sportnap részletes programja az alábbi linken érhető el.

Továbbá, ha már a szüneteknél tartunk érdemes végignézni az őszi félév időbeosztását is.

2009/10/1 félév

Szorgalmi időszak
2009. szeptember 7. -- 2009. december 11.

BME Fesztivál-Sportn.(okt.sz)
2009. szeptember 15.

1956-os forradalom ünnepe
2009. október 23.

TDK konferencia (okt.sz.)
2009. november 18.

Nyílt Nap (okt.szün.)
2009. november 27.

Pótlás (többlépcsős képz.)
2009. december 11. -- 2009. december 21.

Vizsgaidőszak
2009. december 14. -- 2010. január 29.

Pótlás (hagyományos képz)
2009. december 14. -- 2010. január 8.

Vizsgaidőszak (BSc, MSc)
2009. december 19. -- 2010. január 29.

Rendkívüli munkanap
2009. december 19.

Munkaszüneti nap
2009. december 24.

2009. szeptember 12., szombat

Balekoktatás

A Közlekedésmérnöki Kar Valétabizottsága szabadon választható, vizsgaköteles kurzust hirdet (tárgykód: KOHABAR).

Kurzus anyaga: bevezetés a Selmeci Diák-hagyományokba.

A tárgyat elsősorban elsőéves hallgatók számára hirdetjük meg, de várjuk kereszteletlen (pogány) felsőbb évesek jelentkezését is (gyűrűt csak megkeresztelt Firma avathat).

A tárgyból keresztfélév nincs!

A kurzusra jelentkezni személyesen az alábbi helyeken és időpontokban lehet:

Oktatások:
Szeptember 21. 19:00 Baross Gábor Kollégium Díszterem
Szeptember 28. 19:00 Baross Gábor Kollégium Díszterem
Október 5. 19:00 Baross Gábor Kollégium Díszterem
Október 13. 19:00 Baross Gábor Kollégium Díszterem (Balekvizsga)

Daltanulások:
Szeptember 8. 18:00 HaBár
Október 7. 18:00 HaBár

Kétéltű vízibusz a Dunán

A különös jármű egy olyan kétéltű, ami egyaránt üzemel buszként és hajóként, tehát a szárazföldi útját a vízben gond nélkül folytatja.
A vízibusz szeptember 18-án kezdi meg működését Budapesten egyfajta városnéző járműként. A járatok naponta ötször közlekednek főszezonban, novembertől márciusig pedig napi négyszer (természetesen árvíz és jégzajlás kivételével). A 45 férőhelyes RiverRide útvonala a Roosevelt térről indul, végigmegy a belvároson a Dózsa György útig, amelynek végén egy 70 méter hosszú rámpán ereszkedik a vízbe, majd közel egyórás hajózás után a pesti rakparton megy vissza a kiindulópontjára. A jegyár felnőtteknek 7500 Ft, gyermekeknek pedig 5000 Ft egy útra.
A vízibusz körülbelül százmillió forintba kerül. Az olasz-francia Irisbus alapjaira épülő kínai karosszériás és 1,3 méteres merülésű máltai-skót tervezésű kétéltűt 300 lóerős teljesítményű Iveco dízelmotor hajtja, merülés után vízsugárhajtással halad. A megrendelt busz 22 hónap alatt készült el, 2008 decemberében érkezett Budapestre

A vízibuszt mi is teszteltük!

Az erről készült fotók megtekinthetők a Közhír galériájában.
Az élmény után készült írás (az üzemeltetőkkel készült interjúval) pedig ebben a számban, a 18. oldalon olvasható!

2009. szeptember 11., péntek

Ha hallgató vagy, tapsolj nagyokat!

Üdvözlet a blog olvasóinak! Shaun vagyok, száz százalékban gólya, és mint újdonsült közhíres, időnként posztokkal foglak bombázni titeket, amelyekben mondjuk leírom eddigi tapasztalataimat az egyetemi életről, vagy éppenséggel olyan jelenségeket részletezek, amelyek így újoncként megfogtak... Magyarán afféle gólyanaplót fogok vezetni, amelyet remélem, érdekesnek találtok majd. Vagy ha nem, kötözzetek meg és dobjatok be egy sarokba. :D

Játék


Kamionverseny - csak olyanoknak, akik komolyan gondolják!